Beroende
13.01.2015
Hej! Jag är tretton år och röker.. jag började röka när jag var ca 12 år, jag röker så fort någon bjuder. Jag får aggressions problem om jag inte röker, jag kan sitta upp hela natten om jag inte röker. Jag har till och med sömnpiller. Var kan jag hitta folk som köper ut och hur ska jag förklara för mina föräldrar? abctobak

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.01.2015
Hej!
Du skriver till oss att du är 13 år och röker - och säkert inser du nu redan själv att det här är ett problem för dig och att du behöver hjälp med att komma ur det. Du förstår garanterat redan att det inte är någon smart lösning att tex få tips på hur du ska få tag i tobak, för det löser inga problem utan skapar högst antagligen bara ännu mera problem åt dig själv. Du ser också själv att du har problem på grund av tobaken redan nu - i motsats till lungcancer om 50 år, typ. Du kan inte sova och du blir aggressiv när du har nikkis (nikotinabstinens). Så reagerar man om man är beroende. Du är 13 år och är redan beroende av en drog. Ja, tobak räknas som en drog, ett berusningsmedel - och en olaglig sådan så länge man är under 18. Du begår också redan en kriminell handling. De som bjuder dig på tobak är kriminella.
Ja, vi vill ge dig den här kallduschen, vi vill skriva det svart på vitt åt dig, så att du verkligen ska få bekräftat för dig själv att du vet att du håller på med saker som inte alls är bra för dig själv. Varken psykiskt, fysiskt eller när det gäller din framtid.
Men vi vill också berömma dig för att du ändå skrev åt oss - du är modigare och smartare än du kanske själv förstår. Och inget är för sent! Du är så ung, din kropp kan återhämta sig och växa vidare så som det var tänkt att den ska växa, utan gifterna i cigaretterna.
Nu ska du berätta om det här för en vuxen du känner att du kan prata med. Ja, igen, svart på vitt: du skulle kanske klara av att sluta på egen hand, men det går mycket mycket mycket lättare om man får hjälp och stöd och förståelse och pepp och tröst. Ja, kanske vuxna reagerar först med att bli arga på dig. Det är inte alls bara för att de tycker att du borde ha vetat bättre än att ha börjat, utan för att de också blir rädda. De vet hur skadligt för både kropp och psyke tobak kan vara, framförallt för att den kan vara inkörsporten till alkohol och andra droger. Och när man är rädd så reagerar man lätt med att först bli arg och försöka få kontroll över situationen med kraft. Men när de känner efter, så är de oroliga för dig och framförallt vill de dig allt gott. De vill inte att du ska fara illa. Så det är klart att de kommer att hjälpa dig!
Nu är det kanske ändå viktigast att dina föräldrar får veta att du röker. Det här av flera konkreta anledningar. Bland annat kan de vara tillsammans med dig, distrahera dig när du har nikkis, peppa och uppmuntra och stöda dig, ta bort riskerna (tex hjälpa dig att undvika riskfyllda situationer tex fester där det röks) och hjälpa dig att hitta annan stimulans. Många gånger när man börjar med något som kanske kan ge en en kick eller tillfredsställa en på något sätt, så beror det på att man har ett inre behov som man inte får tillfredsställt. Det kan vara ett behov av mera innehåll och mening i livet, det kan vara ett kärleksbehov, det kan vara ett behov av att hävda sig eller få uppmärksamhet... Vi vet inte varför du började röka, men du behöver troligen också hjälp med att få bort orsaken till det. Eller hitta något vettigare och hälsosammare sätt att få det behovet tillgodosett. Men tobak ÄR en drog som man lätt blir fysiskt beroende av, och kanske ännu lättare medan kroppen ännu växer, och då ramlar man superlätt ner i en ond cirkel.
Vill du inte tala med föräldrarna först, så finns det massor av smarta, snälla, kunniga och förståndinga vuxna runt dig! Jo, du har tillgång till alla vuxna i skolan, från skolhälsovårdaren till kuratorn, till favoritäraren till hälsokunskapsläraren. Dessutom finns det troligen ungdomsledare, fritidsledare, kyrkans personal och kompisars morsor man kan prata med. Eller egen moster eller syster eller kusin. Just ungdomsledarna har massor av knep, kontakter och metoder som kan hjälpa dig. Lova att du åtminstone prövar prata med en sådan?!
Dessutom blir vi oroliga av att höra att du använder sömnmedicin. Väldigt oroliga. Så det här måste måste måste du berätta för någon! Idag!
Tala. Med. Någon. NU! Du har all chans i världen att få bort det här problemet i ditt liv - och dessutom förhindra att det skulle föra med sig ännu större problem.
Jääääääääättelik kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam, gumman <3 <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna samt hälsovårdaren Annika