Cannabis & skola
19.06.2014
Hej är en kille på 15år, festar lite då & då röker även gräs ca 1 gång i månaden. har gjort det sedan förra sommaren. Det jag undrar är hur det kommer påverka mina betyg. Alla säger att beygen sjunker men är det nått som hänt så är det att jag ökat mina poäng. Jag har 250 poäng nu.
Jag röker alltså ca en gång i månaden för att slappna av från skolan och allt annat . Hur tror nu detta kommer påveka mig långsiktigt ? filip

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
25.06.2014
Hej filip!
Att använda cannabis är skadligt av en hel massa olika anledningar. Det som är så farligt är att drogen är väldigt förrädisk: problemen kan faktiskt smyga sig på först efter några års användning (det är alltså väldigt individuellt).
Just när du röker cannabis ungefär en gång i månaden så kan allt kännas bra till en början. Livet går bättre, du blir lugnare och känner dig som en bättre person, kompisarna "verkar" roligare och trevligare etc. Det är bara det att de här effekterna håller i sig olika länge för olika personer, men de håller inte i sig för alltid. Flera år är relativt ovanligt.
Så här för att bli lite teoretisk: det aktiva ämnet i cannabis heter THC. Ju mer och ju oftare du röker på desto mer THC lagras i hjärnan och fettvävnaderna. THC lämnar alltså kvar i kroppen, tom upp till flera veckor, efter att du slutat röka på. När du "bara" röker en gång i månaden så blir alltså THC-halterna i din kropp inte ännu så höga. MEN din hjärna och dess utveckling skadas heeela tiden. Hjärnan fortsätter att utvecklas ända in i 25 års ålder, och du är ju betyyydligt yngre än så, så att röka på i din ålder över huvud taget är verkligen inte bra. Forskning har dessutom visat att de skador du får av cannabis kan bli bestående ända in i vuxen ålder (källa) Nu vill vi bara ditt bästa när vi skriver så, hoppas att du förstår det. Vi vill absolut inte att du ska skada dig själv på det här sättet.
Så, om du fortsätter på samma sätt kommer du definitivt att få problem på lång sikt. Bruk av cannabis kan leda till en massa negativa konsekvenser, definitivt också om du fortsätter med "bara" en gång i månaden. Du kommer att behöva mer och mer för att känna samma rus som du gör nu, vilket gör att du börjar röka på oftare. Du tror kanske inte på oss nu, men det är så det brukar fungera. Och långsamt kan det gå, utan att du själv märker av det. Och vet du, när du väl är där så kan du först och främst ha otroligt svårt att inse det själv - ditt liv har gått åt skogen och du måste kämpa dig ur ett drogmissbruk.
Om du fortsätter på samma sätt kommer du alltså faktiskt att bli dummare. Du får dessutom koncentrationssvårigheter, har svårt att fokusera, du tycker inte riktigt att något är roligt längre, ditt närminne blir sämre och du blir lättare irriterad etc etc. Till slut är det enda du tänker på cannabis och hur du ska få nästa rus. Risken för depression, ångest och andra psykiska sjukdomar (som schizofreni) ökar riktigt ordentligt. Sen finns det också något som heter cannabispsykos, alltså en psykos orsakad av cannabis, och råkar du ut för det finns risken att du måste leva med det hela ditt liv.
Eftersom cannabis inte påverkar kroppen på samma fysiska sätt som alkohol (med illamående tex) så blir den ännu mer oförutsägbar. Cannabis stället till med problem i huvudet istället - och problemen kommer smygande.
Så hör du, gör inte så här mot dig själv. Du är värd ett bättre liv än så. Du kan hitta lugnet på andra sätt än med hjälp av cannabis, ett sätt som inte lämnar bestående skador hos dig. Du har absolut anledning att oroa dig - och göra allt du kan för att förändra ditt beteende.
Lycka till, önskar dig allt gott!!
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare/blivande specialläraren Angelica (på basen av egen utbildning och experters svar på liknande frågor)