Cannabis rökning
08.03.2016
Hej, så jag rökte Cannabis i förra helgen och jag tycker att jag kan känna av det ännu emmellanåt då jag typ svänger på huvudet så kan det vingla till och också ibland då huvudet är stilla så kan det vingla till. Detta är väl normalt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.03.2016
Hejsan,
Tack för din fråga. Om du hela tiden har sådana här symptom tycker jag att du skall uppsöka
läkare. Detta är ingenting som direkt behöver relatera till cannabis och därför är det viktigt att du
tar reda på vad det beror på.
Hälsningar
Anne
Hej.
Ett litet tillägg till Annes svar. Yrsel och balanssvårigheter är ju en väldigt vanlig sidoeffekt av att röka på, och eftersom halveringstiden för THC i kroppen är ca 6 dagar så är det inte så konstigt om effekten kan sitta i efteråt, även om du inte känner dig påtänd.
Även på sikt är balans och finmotorik sådant som påverkas negativt av att använda cannabis. Så vet du säkert om att eftersom THC lagras i fettceller så kan fysisk ansträngning och stress göra att halten av THC tillfälligt höjs i kroppen även om det är ett tag sedan du senast använt. Så ja- det kan bero på att du rökte på att du är vinglig (vilket i sig borde få dig att förstå att undvika att göra det) Men det kan också bero på att någonting annat inte är som det skall.
Om vingligheten sitter i ännu om en vecka (utan att du har rökt cannabis flera gånger) så tycker jag att du skall kontakta en läkare. Yrsel kan bero på allt från öroninflammation eller lågt blodtryck till neurologiska sjukdomar - men det kanske ändå lönar sig att kolla upp.
Sköt om dig!
Tessi