Cartoxan?
03.12.2013
Hej! Min kompis ha fått en såndä ledmedicin, cartoxan typ? Så på freda ede solf å hon fundera om man kan dricka alkohol medan man tar de? Vi vet att de int e bra ti drick överhuvutage då man dricker men hon sku bara dricka nålite :)? Kompis :):)::)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsledaren Lina svarar
04.12.2013
Hej!
Vi skickar vidare frågan till en expert, och hoppas att svaret kommer i tid!
Men på rak arm kan man ju säga att det är säkrast att inte dricka i och med att man inte vet hur kombinationen av just den medicinen och alkohol går ihop, i värsta fall kan det ju hända att de inte alls går ihop. Läs för all del igenom läkemedelsbeskrivningen i förpackningen!
Hej.
Som ni redan vet så skall man vara försiktig med att dricka alkohol då man äter mediciner eftersom medicinernas verkan då antingen kan försvagas eller förstärkas eller på annat sätt påverkas. I dethär fallet borde inte medicinen (Cartexan 400mg) påverkas av samtidig användning av alkohol. (Eftersom det verksamma ämnet i medicinen, kondoritsulfat , är ett ämne som även människans egen kropp producerar.) MEN jag anser ändå att din kompis borde vara försiktig med alkoholen. Eftersom denhär medicinen har skrivits ut till henne har hon sannolikt värk i kroppen, och om hon då dricker alkohol kan det hända att hon inte känner av värken lika mycket och därför överanstränger sig.
Så mitt svar skulle vara att ja, man kan dricka alkohol medan man använder dessa mediciner (Cartexan 400mg), men man skall nog vara försiktig så att man inte överanstränger sig och då kan ha mer ont dagen därpå. (fast det beror ju mer på själva "sjukdomen" än på medicinerna.) Det är bra att ni frågade. Och så utgår jag naturligtvis ifrån att ni är ansvarsfulla och över 18 år eftersom alkoholanvändningen annars är olaglig och otänkbar i vilket fall som helst.
Drick med måtta och ta hand om varann!
Tessi