Desperat efter hjälp.
12.08.2015
Hej jag skulle behöva hjälp med en sak. Jag har försökt sluta röka nu i kanske max 1månad. Jag har klarat mig utan i 2dagar att vara rökfri med det var för nån vecka sen.
Allt har blivit värre.. Jag vill inte röka men mitt behov av det tar över. Har ingen kontroll, blir galen av att inte röka. När jag inte röker blir jag otroligt paranoid och känner att jag vill skada mig själv. Jag snusar även och det har åxå blivit värre, jag brukar ha i 3snus per gång för att få nikotinet att lugna mig. Jag har även fått hosta och känner en smak av blod i halsen (jag är förkyld) och har inte sovit tillräckligt på många dagar. Jag känner att jag får fel i huvudet snart.
Jag har lovat många att sluta för jag vill verkligen, men ingen förstår hur svårt det är!
Och jag tror att det har blivit svårt att sluta röka för jag har änvant rökning som en slags "medicin" som lugnar ner min panikångest för att inga mediciner jag fått som ska hjälpa mot det har hjälpt så jag började röka hela TIDEN.
Jag har även hittat en otrolig person jag är intresserad av men hen har aldrig rökt och vill att jag ska sluta, jag vill inte att mitt rökberoende ska på så sätt förstöra mellan mig och en person!!?
Är så desperat efter hjälp.. Jag vet inte vad jag ska ta mig till mer. Alla säger bara "sluta köp cigg", "snusa istället", "ta inte emot om någon bjuder" eller att "jag kan om jag vill". Men känns som att jag inte kan hur gäääärna jag än vill det, jag har hopp och tror att jag kan. Men skulle isåfall behöva hitta något annat som "medicin". Vill inte heller börja självskada min kropp. Desperat.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.08.2015
Hej.
Först av allt vil jag gratulera dig till ett bra beslut. Att sluta röka är det bästa du kan göra och du kommer aldrig att ångra det beslutet. Det finns helt enkelt INGA fördelar med att röka som skulle göra att det är värt alla de risker som det för med sig.
Du skriver att rökningen har hjälpt dig med din panikångest, men jag undrar om det faktiskt är sant. Det kan stämma att det har lugnat ner dig lite - men det beror oftast på att man, då man ska röka, går ut - och tar en paus från det man höll på med. Dessutom tvingar man sig själv att andas djupt och långsamt. Så jag tror faktiskt att du skulle uppleva samma effekt om det var ett sugrör du andades genom. Däremot gör nikotinet (och alla de andra gifterna) att ditt hjärta börjar slå snabbare - vilket gör att blodet snabbare åker runt i kroppen och hela kroppen blir lite i panik. Så å ena sidan kan pausen och sättet att andas göra dig lugn - men nikotinet och de andra gifterna gör dig definitivt inte det, så rökningen hjälper nog inte din panikångest alls.
Det låter verkligen som om du just nu går omkring i ett konstant rus av panik. Så först och främst skall du nu sätta dig ner och andas och ta det lugnt. Gör någonting du tycker om att göra, som får dig att må bra.
Då du har lugnat ner dig skall du tänka igenom dethär. Att börja snusa för att sluta röka är ett riktigt, riktigt dumt beslut. Varför i hela friden skulle man försöka ersätta ett beroende med ett annat?? även snus är farligt och ger upphov till cancer, för att inte tala om att det är olagligt för dig. Så det är nog bara bra om snus inte funkar - då kan du skippa det. Även självskadebeteendet låter illa - det skall du nog vara uppmärksam på.
En av anledningarna till att du kan ha fått hosta är att flimmerhåren i luftvägarna, som förstörs då man röker, har börjat växa tillbaka. Och det är en bra sak! Obehaget med hostan håller trots allt inte i sig så länge. På bara fem dagar är nästan allt nikotin ur din kropp, och redan efter en vecka börjar du känna dofter och smaker bättre igen. På en månad blir din hy bättre o.s.v. o.s.v. dessutom luktar du inte längre illa, vilket är en avgörande sak om man har tänkt ha sex med en icke-rökare.
Det jag tycker att du nu skall göra är att bestämma dig för ett datum, t.ex. en vecka framåt, då du skall sluta röka. Det er dig lite tid att mentalt förbereda dig på det. Sen då den dagen kommer så är du helt enkelt utan. Du kan testa nikotinplåster eller spray (som man får från butiken) om du har abstinens, men jag tror att det inte är det fysiska beroendet som är svårt utan det psykiska. Det att man är van vid att röka i vissa situationer eller med vissa personer. Så om typen du gillar inte röker - och inte tycker om att du gör det så skall du se det som en välsignelse! Försök att få ihop det med hen och lär dig att tillsammans med hen vara rökfri igen. För du vet ju att man inte MÅSTE röka, det fanns ju en tid innan du började röka och då klarade du dig också bra utan.
Jag är helt säker på att du kan klara det. Varför skulle inte du klara av det då andra kan? det är bara ett beslut du måste fatta. Jag säger inte att det är enkelt, men det går, och det är SÅ värt det. Det kommer att kännas jobbigt den första tiden, de första dagarna, men bara du kommit förbi den första veckan så blir det faktiskt lättare. Du kommer kanske att sakna det vid vissa situationer men du kommer inte att ha känslan av att du måste röka. Och vet du vad - det är inte farligt fast man märker att man blir irriterad och arg och stressad de första dagarna man är utan cigg - det säger ju någonting om vilken ovana det är att röka.
Jag tror på dig! Nu bestämmer du bara vilken dag, och sen är det bara att göra det. Det kommer att bli jättebra! Och om dina kompisar inte stöttar dig så är det bara för att de har dåligt samvete för att också de VET att det är farligt och dumt att röka men de är för lata för att sluta.
Skriv gärna pånytt och berätta hur det går. Fast varje dag om det hjälper dig vara rökfri!
Kram
Tessi