Dricker slås röker knullar
12.11.2016
Hej jag är 03 och super festar röker snusar och vad som helst som finns men kan inte slippa fråk det och vill inte sluta vad skall jag göra

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.11.2016
Hej,
Du skriver att du inte vill sluta supa, festa, röka, snusa o.s.v. men ändå skriver du in hit om det, så jag tror väl att du kanske på något plan ändå skulle vilja ha hjälp med det, eller att du åtminstone önskar att någon såg dig?
Det är viktigt att du kommer ihåg att du inte MÅSTE göra något av de sakerna för att verka cool, dels för att du som person har ett större värde än så, och dels för att det helt enkelt inte ÄR coolt då ett barn super, röker och snusar. Det blir säkert tungt för dig att hela tiden tvingas spela en roll och tänka så mycket på vad andra tänker och tycker om dig, men jag tror ju att bara du skulle våga vara dig själv så skulle du märka att människor faktiskt tycker mer om den du är på riktigt - mer än de tycker om den du försöker vara just nu.
Det är helt normalt att man som ung person är nyfiken på nästan allt som är förbjudet, och att man gärna vill testa på saker, men i samtliga av dessa saker är du helt eneklt för ung. Jag hoppas för din egen skull att du överdriver i din fråga, för om läget faktiskt är så illa så finns risken att din kropp är helt slut i det skedet då du faktiskt får laglig ålder att göra allting du skriver om.
Jag önskar att du fick växa upp och tycka om dig själv och omges av människor som beundrar dig för den du verkligen är. Du har så mycket underbart framför dig ännu, så många fantastiska upplevelser som väntar dig, men jag lovar dig att alla upplevelser blir bättre och värdefullare bara du har tålamod och orkar vänta på rätt tidpunkt för dem.
Om du känner att du skulle behöva tala med någon så kan du t.ex. vända dig till skolhälsovårdaren, eller tala med någon av ungdomsledarna på ungdomsgården. Du är alldeles för viktig för att behandla dig själv så illa som du gör.
Många kramar
Tessi