Droger
16.10.2013
Min kompis har fastnar i droger och är rädd för att söka hjälp, då hen är rädd för att stämplas som narkoman och få svårare att få jobb.
Hur skall hen gå tillväga för att få hjälp, då hen inte vågar gå genom hälsovårdare/psykolog då tystnadsplikten får brytas när underåriga är i fara.
Pelle svanslös

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Experten Joonas svarar
21.10.2013
Hej, Pelle Svanslös
Jag skulle nog ändå rekommendera att gå via skolhälsovården, för din kompis behöver helt klart få hjälp och det snabbt. Det blir ju bara värre med allt om hen väntar, ju längre tid som går desto djupare sjunker hen i sitt beroende och desto svårare blir det att ta sig upp. Det är ju inte av elakhet som en hälsovårdare kan bryta tystnadspliketn i såna här frågor. Det är ju enbart av omtanke om hen, fast det kan kännas illa. Sen finns det ju en nyöppnad jourtelefon för närstående till missbrukare, den är svenskspråkig. Om du känner att du vill ha mera hjälp och stöd för att kunna hjälpa din vän så skulle jag rekommendera att du skulle ringa dit. Nummern är: 020 370 500 jouren har öppet måndagar och torsdagar kl 12-18 du kan ringa anonymt och alla som svarar har tystnadsplikt. De som svarar är utbildade för att kunna hjälpa och stöda personer som har någon missbrukare i sin närhet.
Jag hoppas du får hjälp med att kunna hjälpa din vän.
Hen har verklig tur som har en kompis som du!!!!
Kramar ungdomsinformatören Sanna
Här kommer mera svar från vår expert:
Hej Pelle!
En hörnsten gällande narkotikaproblematik är: inget blir bättre av att vänta, det blir bara värre och värre! Så mitt mycket enkla råd lyder, förmå din vän att söka hjälp så fort som möjligt. Klichén om snöbollseffekt är synnerligen passande för just denna sak. Så länge som din vän har problem med narkotika så fortsätter snöbollen att rulla och blir bara större och större! Tystnadsplikten går att lita på, så det är inget problem. Att saken uppdagas är ju bara till fördel för din vän, alla som kommer att ha med saken att göra är ju till för att hjälpa hen. Inte för att göra livet surt.
Alternativt kan du be din vän fråga sig om hen tror att det är lättare att få jobb som narkoman eller som en som tagit tag i saken och kunnat gå vidare i livet?
Det goda i kråksången är definitivt att din vän insett att hjälp behövs, det svåraste är alltid att börja göra ngt åt saken. Då detta är gjort, så rullar det nog på av sig själv mot det bättre!
Ta kontakt med skolhälsovårdaren är ett riktigt bra första steg! Ni kan ju gå dit tillsammans om din vän behöver lite stöd. Skolhälsovårdaren har de kontakter som behövs för att sedan kunna gå vidare.
Lycka till!
Joonas