drogtest på behandlingshem
17.08.2015
Min kompis åkte inpå behandlingshem för att han misshandlat en kille och där gör dom alltod ett drogtest när man kommer dit. Vet att han knarkar men om de ser att han gjort det kan han bli tvingad att stanna längre ellet vad händer då lixom? elin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.08.2015
Hej.
Om det är så att din kompis har misshandlat någon, så har det eventuellt gjorts en barnskyddsanmälan om honom och han har han kanske därför placerats på ett s.k "boendehem" eftersom situationen kräver att man flyttar honom från sina hemförhållanden. Jag känner ju inte till några detaljer i detta fall, men ett "behandlingshem" placeras man knappast på p.g.a. misshandel.
På många "boendehem" (ungdomshem, ungdomsboenden.. svårt att hitta ett bra ord) utför de drogtester för att övervaka situationen (och för allas säkerhet), och om det är så att din kompis blivit omhändertagen p.g.a. barnskyddsanmälan så skulle ett positivt drogtest antagligen göra att fallet utreddes/följdes med mer noggrannt. Men det är vad jag antar rent generellt, alla fall utreds nog helt individuellt och sköts enligt hur just det specifika fallet behöver skötas. Min tanke är ändå att om din kompis nu misshandlat någon och använder droger så kanske det är helt på sin plats att han kollas upp och får hjälp?
Det kan ju kännas ganska brutalt att tänka att socialen "kommer och tar någon" och att han blir "omhändertagen", men i slutändan så görs dessa åtgärder för att alla inblandade skall må så bra som möjligt. Om man misshandlar någon och använder droger så är det ett ganska tydligt tecken på att någonting är fel, och då är det ju en bra sak att det utreds.
Det du kan göra nu är att försöka finnas där för din kompis även om han tillfälligt bor på ett annat ställe. Han behöver antagligen goda vänner mer än någonsin just nu, och är säkert både rädd och ledsen även om han kanske inte kan visa det. (Konstigare skulle det ju vara om han INTE var rädd eller ledsen, det är ju en helt naturlig reaktion.)
Ta hand om varann!
Kram
Tessi