Ecstasy
11.11.2014
Hej! Jag har i mitt liv rökt marijuana kanske 10 gånger, flera av mina bästa vänner röker också, men jag röker oftast med killkompisar här i vasa. Jag har också testat ecstasy kanske 4 gånger. Jag har alltid varit intresserad av droger och gör det för att få ruset och för att de e kul, men av ecstasy har jag på sista tiden int mått nå bra av, fast jag har kul medan jag är hög så känner jag så enorma skuldkänslor, jag kommer från en bra familj, är duktig i skolan och har bra vänner, men ändå håller jag på med droger och tycker att det är kul, men känner enorm skuld och dagen efter känner jag mig alltid jätte deprimerad.. Jag vet int om jag ska sluta ta, jag vet att jag int kommer bli beroende, men jag mår ändå int så bra av det, men ändå bra. SKulle vilja förstå varför jag håller på med sådant? fast jag annars har ett bra liv är det som om jag dras till droger och "den mörka sidan".. xtc

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.11.2014
Hej!
Det är bra att du skickar en fråga. Vi tolkar det som att du nu själv börjat fundera på vad du håller på med. Du är troligen redan medveten om att drogerna har både positiva och negativa verkningar. Förenklat kunde man säga att drogerna har mest positiva verkningar i början av användningen och att det sedan finns mera negativa verkningar att vänta. Som du själv skriver vill du uppleva ruset och tycker att det är kul, men du blir också deprimerad och känner skuld. Om du vill läsa mer om verkningarna rekommenderas http://droginfo.com/pdf/publicerade_artiklar/Ecstasy.pdf
Att du kommer från en bra familj, är duktig i skolan och har bra vänner är någonting att sätta värde på. Vi känner inte din familj, men om din droganvändning fortsätter finns det ingen garanti för att en bra familj och bra vänner finns där längre. Hur tror du att din familj och dina vänner har påverkats av din användning hittills? Att du kan prestera bra i skolan och fortsatta studier är inte heller säkert om du fortsätter med drogerna. Vi vill också betona att de som börjar med droger inte brukar räkna med att de ska bli drogmissbrukare.
Du verkar innerst inne vara förnuftig när du börjat tänka på vad drogerna gör med dig och vi uppmanar dig att fundera på vad droganvändningen kommer att leda till om du fortsätter. Du måste helt enkelt själv bestämma dig för hur du vill att ditt liv ska se ut i framtiden.
Vi förstår att du skulle vilja komma underfund med varför du håller på med detta och varför ”den mörka sidan” finns. Det kan säkert finnas en förklaring till det, men tyvärr kan vi inte ge ett svar utgående från din fråga. Kanske kan du ha nytta av att diskutera saken med någon du har förtroende för. Du kan också ta kontakt till Folkhälsans tonårspoliklinik för att få diskutera med någon. http://www.folkhalsan.fi/tonarspolikliniken
Vi önskar innerligt att du vill leva ett bra liv utan droger, men det är du själv som måste bestämma dig för hur du ska göra. Allt gott.
Tomas och Lory