El-vätskor och vape'ar
13.01.2016
Hej!
Undrade om nikotinfria e-vätskor kan vara beroendeframkallande eller eventuellt hälsofarliga.
Eftersom jag har flera kompisar som använder el-pipor, eller så kallade vape'ar, och skulle själv vilja pröva på.
Inte eftersom jag vill imitera rökning eller låtsas vara en rökare, helt enkelt för att jag finner der oerhört tillfredsställande att andas in ångan. Lite som konteollerad andning eller yoga-tillfredsställande.
Och ja, jag vet att de kan innehålla oefterforskade ämnen, men i själva verket är vätskan bara gjord av vegetabilisk olja och smakämnen. Turvamies

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.01.2016
Hej!
Precis som du skriver, så har det ännu inte gjorts så omfattande forskning på vad det innebär i längden för kroppen att röka eltobak och liknande. Helt enkelt därför att det är en väldigt ny produkt om man jämför med exempelvis vanliga cigaretter av tobak. Man kan ju inte säga något om långtidseffekter av innehållet när ingen rökt eltobak länge ännu. Dessvärre är det ju inte heller bara frågan om vad olika ämnen kan ha för skadliga effekter i kroppen efter åratals användning, för även om ämnena skulle ha testats på människor förr, så har man ännu inte hunnit studera hur kroppen reagerar när de inandas med vattenånga under flera år. Många av ämnena kan också vara nya och oprövade, som nya sorters smakämnen, sådana hittar de på varje dag.
Så klart att det här är lite risky business - men bra business, pengamässigt sett. Får de som tillverkar eltobak mm det här till något trendigt, kanske till och med lite spirituellt, så kommer de att tjäna massor av pengar på det innan deras produkter eventuellt förbjuds som hälsofarliga. Kanske inte så kul sedan att märka att man gick på det, blev lurad... Och tyvärr har ju alla elpipor osv blivit trendigt nu, mycket troligen eftersom de i kombination: låtsas vara betydligt hälsosammare än "riktigt" rökande (i dagens hälsohetsande värld) och ett förbjudet beteende eftersom de i princip är förbjudna för personer under 18. Vätskorna nä, men rökdonen ja. Du får alltså inte inneha en el-pipa om du är minderårig. Och förbjudna saker har alltid lockat unga. Även det spirituella lockar... Ajaj, jag tycker det låter som en farlig väg du tänker slå in på.
Så är det ju dessutom så att själva rökandet, oavsett vad det är man röker, enligt psykologin nog lätt leder vidare till att röka sådant som innehåller mer skadliga ämnen. Människan funkar helt enkelt så att om vi tar oss över en tröskel, tex börjar röka något, så är vi inte lika noga sedan med vad annat vi börjar röka. Det är det där första steget som spelar roll för hur sannolikt det är att vi fortsätter på en viss väg. Alltså exempelvis steget är inte lika långt att börja röka marijuana om man redan rökt tobak. Nu säger jag alltså inte att varje rökare kommer att börja röka hasch (även om 99% av alla marijuanarökare nog rökt vanlig tobak innan), utan att tröskeln är lägre.
Man kunde ju filosofera som så, att om du vill vejpa för att det känns lite spirituellt eller meditativt, så är kanske inte steget sedan så himla långt att röka något starkare, kanske till och med för att bli hög, i förhoppningen att det ska kännas ännu mer spirituellt och meditativt? Igen, att vejpa betyder inte att man kommer att vilja bli hög, men tanken är inte lika främmande för en som om man aldrig skulle ha rökt något alls. Och det finns ju andra saker man kan göra för att nå samma andliga eller meditativa tillstånd. Typ meditera. Det behöver du inte ha hjälpmedel för, så det är inget bra argument för att börja vejpa.
Som sagt så är egentligen det här mute, diskussionen faller ju redan på att du som minderårig enligt lag inte får innehålla rökdon eller röktillbehör.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott