får man svarta lungor
30.08.2014
hej! jag rökte lite till och från i ungefär 6 månader. Min fråga är hur snabbt blir lungorna svarta? HAr inte rökt i ungefär ett år kanske tagit en cigg ibland. Är mina lungor fortfarande svarta? Blir lungorna svarta på insidan eller utsidan? Kan läkarna se det om man gör en allmän spontan kropps kontroll? ghosthas
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
01.09.2014
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor. Mera om det här samarbetet hittar du i den här länken.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej på dig!
Tack för din fråga. På din fråga om lungorna blir svarta på insidan eller utsidan, är svaret att lungorna blir svarta efter en tids rökning och det syns inte utanpå på kroppen. Läkarna kan inte se i en spontan kroppskontroll om lungorna är svarta eller inte. En person som har rökt mycket och länge, märker man vissa saker på kroppen: till exempel gula naglar, tänderna kan ha tagit skada samt ofta lider de av s.k. tobakshosta. Du har kanske märkt också att de som röker luktar tobak, för en person som inte röker tenderar den lukten vara ngt som luktar illa.
Lungorna tar ju skada av varje cigarett som man röker. På unga personer som slutar röka så återhämtar sig lungorna också ganska snabbt. När man slutar röka syns effekten redan efter nga. dagar i lungorna. Efter några månader har lungornas kapacitet återhämtat sig. (Källa tohtori.fi)
På din fråga hur snabbt man får svarta lungor så det beror hemskt mycket på mängden av cigaretter. Om du röker 20 cigaretter om dagen under ett års tid så börjar det nog märkas i lungornas färg. Du frågar om dina lungor är svarta. Med den informationen som du ger mig i din fråga så nej de borde inte vara svarta.
Hoppas du fick svar på dina frågor! Du är smart och duktig som har slutat röka och som inser farorna med rökning!
Ha en trevlig höst!
Tiina Palonen/Ungdomsinformatör / Reimari.info