Farligt med alkohol?
15.01.2014
Hej :)
Att jag har druckit alkohol på en fest som jag var på denna helg. Lite Karjala och två cider. Och jag har gjort det förr också. Jag undrar om det är jättefarligt, eller om t.ex. en cider i månaden är okej för en trettonåring. Tack på förhand! Ö

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
21.01.2014
Hej Ö!
Nej! N E J !!! En cider i månaden är inte okej för en trettonåring. Aldrig någonsin.
Vi ska förklara varför - för det är så vi brukar fungera här på Decibel, vi viftar inte bara med förmanande pekfinger och håller stenhårt på principerna, utan vi försöker få er att förstå orsakerna bakom, förklara hur saker fungerar, berätta om konsekvenserna och alternativen man kan välja bland. Vi bestämmer inte något åt er, men vi vill inte att ni ska göra dumheter bara för att ni inte visste bättre. Ni har själva ansvar för era liv, men vi är alltid jätteglada då ni skriver hit till Våga fråga, så att vi har en chans att hinna ge er fakta råd och erfarenheter före ni gör era beslut.
Jo vi vet att det händer sig att så unga killar och tjejer dricker alkohol, till och med super sig fulla. Men bara för att "andra" gör det betyder det inte att det är okej eller ofarligt eller accepterat i samhället. Kanske folk alltid fungerat lite så, att då något är Förbjudet och Farligt, så finns det vissa som ändå måste göra det. Ibland är det rakt av trots, tex att unga trotsar reglerna och liksom sätter sig upp mot de vuxnas regler och förmaningar (om inte annat så i smyg). Det kanske de gör då för att känna att de har bestämmanderätt och makt över sina egna liv, "ingen bestämmer över mig".
Eller så gör de det för att känna sig mera vuxna - en stor del vuxna och äldre ungdomar använder alkohol och en hel del av dem får supandet och fyllan att verka som något häftigt och coolt, något man ska sträva efter. Där finns det sjukliga i hela vårt finländska samhälle - väldigt många andra kulturer och andra land tycker att alkohol eller att bli full är något fult, syndigt eller idiotiskt. För folk blir idioter av det, gör idiotiska saker och förstör för både sig själva och andra. Men oavsett, så är det lätt hänt att unga faller för lögnen, går på myten och tycker det skulle vara skitcoolt att bli full.
Det blir inte bättre av att de som redan börjat supa skryter om det och försöker rättfärdiga att de druckit. Se, när man har dåligt samvete för något, just vet att man gör eller gjort något som är fel, så brukar många försöka få med sig flera som gör samma dumhet, förgylla de som delar samma dumhet och hacka ner på de "fegisar" och "nördar" som inte gör samma. Lyckas de bra, så blir dumheten det "rätta", det som man borde sträva efter, det man får högre status av. Och otroligt nog, så har alkoholen idag blivit något bland unga som ger status. Och egentligen är det ju inte alls någon prestation att supa sig full. Det är ju inget att skryta om och vara stolt över, för vem som helst kan ju nog göra det om de valde att göra det. Det är ju inte som att bli bra på fotboll eller matte, något där man verkligen måste anstränga sig eller födas med talang.
Dessvärre är ett problem med alkohol just att en hel del finländare faktiskt har medfödd talang för alkohol. Det vill säga att de har lätt att bli beroende, lätt att bli alkoholiserade, och har dåligt "fyllehuvud", alltså gör många dumheter i fyllan. Det sitter i mångas gener, nedärvt. Men det riktigt knepiga här är att forskning dessutom visar att det finns ett klart samband mellan NÄR man börjat dricka alkohol och sannolikheten att man ska bli beroende. Ju yngre man är när man tog första supen eller blev full första gången, desto lättare har man att bli beroende. Största delen av alla alkisar började supa redan under tonåren, vissa redan som 13-åringar.
Det här är svårt att fatta när man är ung, för då tror man oftast att man är odödlig, att man aldrig kan skada sin egen kropp för evigt redan nu i tonåren. Det hör liksom till hjärnans utveckling under de åren, man har svårt att fatta konsekvenserna och se att allting började någonstans någon gång. Dessutom tror man stenhårt på uttrycket "det händer inte åt mig, bara åt andra!". Och så tror man att allt som vuxna förmanar en om är överdrifter, skrämseltaktik eller påhitt som de vuxna säger bara för att få kontroll över en eller för att de oroar sig som hönsmammor. Unga vill sällan inse att vuxna faktiskt hunnit lära sig en hel del redan och faktiskt vet bättre än de själva - bland annat genom egna erfarenheter i många fall. De var ju också unga en gång och inbilla dig inte att de skulle ha glömt bort alla dumheter de själva (eller deras kompisar) gjorde! Det är de grejerna, och fler därtill, som de försöker skydda sina ungdomar mot. Plus alltså att de kan se konsekvenserna långt på förhand, medan unga som gjort bort sig i fyllan eller skadat sig efteråt oftast förvånat säger "oj, jag insåg inte att det där skulle ha kunnat hända!"
Nej. Du ska inte dricka alkohol. Vi skulle kunna räkna upp femtielva kroppsliga orsaker till det, som att giftet (ja, alkohol är ett gift, inbilla dig aldrig något annat) gör en tonåring dummare i huvudet. Jo, man får sämre koncentrationsförmåga, svårare att minnas, svårare att lära in sig nytt, svårare att räkna ut saker - och är inte det definitionen på dummare i huvudet, kanske? Dessutom påverkas kroppen - och det argument som brukar bita bäst på unga killar som du är det faktum att det finns en koppling mellan snoppens storlek och hur mycket man supit under puberteten. Det du! Plus att stor alkoholanvändning under puberteten kan göra att man inte blir så lång som naturen hade tänkt att man skulle bli. Så riktigt kort sagt: alkohol gör dig dummare, kortare och ger dig en mindre snopp. Whooop whoop för spriten! (Jo, vi var superironiska där...)
Men värst av allt med alkoholen är alla dumheter folk gör i fyllan. Det är ju inte någons eventuellt korta snopp som är den stora tragedin, utan tex när ett gäng unga omkommer i en bilolycka för att någon kört full. För tyvärr är det så att alkoholen INTE gör dig gladare, spralligare, modigare, roligare osv - det är bara bullsh*t. Däremot gör alkoholen så att man får bara svagare och svagare självbehärskning. Det man kände inombords redan innan och alla impulsiva tankar man får slipper ut när man inte längre har kontroll över sig själv. Det är det som gör att man plötsligt tycker det skulle vara häftigt att balansera på ett tak i fyllan och som gör att man helt enkelt inte längre fattar hur farligt det är. Alkohol är ett bedövningsmedel som verkar både på förståndet och på musklerna - som gör att man garanterat trillar av taket. Just det här med att tappa självkontrollen är den största orsaken till varför folkn i allmänhet är rädda för "puligubbar" - de är helt oberäknerliga och man vet inte vad de kommer att göra i nästa sekund (slåss, skrika, gråta...)
Nå, bara för att man druckit någon cider under puberteten, så betyder det inte att loppet är kört och att man lika gärna kan börja råsupa varje helg för att man redan förstört sin kropp och knopp och framtid. Kroppen är fantastisk på att återhämta sig och läka sig själv, så var nu inte orolig att du gjort någon permanent skada på din kropp. Men fortsätter du, så kommer du att skada dig. Kanske du skulle göra dig själv en tjänst nu och låta din kropp växa upp på bästa sätt? Inte pumpa den full med gifter och förvänta dig att den ska klara av det så där bara, gratis liksom? So what att andra dricker - det betyder inte att du måste göra samma dumhet. Du är inget får som följer fårtackan med pinglan runt halsen.
Vi skulle kunna hålla på hela dagen lång, men vi har faktiskt en massa vettiga infosidor om alkohol också som du kunde ta och läsa. Minns att kunskap är makt - ju mer man vet om en sak, desto mer kontroll över sitt liv kan man ta, istället för att låta saken kontrollera ens liv.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott, Sanna och Lena