Funderingar
06.04.2022
Hej! Senaste tiden har jag ( 4. 5 månader) varit riktigt röksugen lust att röka och viljan.
Har inte rökt på ca 6 år. Tänk om jag får mera ångest av det inte av själva tobaken utan att jag har börjat igen. Hjälp mig Lol
USM2
Missbrukarvård USM svarar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2022
Hej,
Rökning är ett ganska komplicerat beroende. Många tänker på det som ganska "harmlöst" i relation till allt annat man kan bli beroende av, men det är kanske just det som gör det så knepigt. Att man märker av nackdelarna först så lång efter att man har börjat och att själva rökningen är någonting som man på många sätt förknippar med positiva saker.
Även om man har slutat och klarar sig bra utan cigaretter så kan man långt senare påminnas och "sakna" rökningen då man t.ex. utsätts för stress eller bara det att vädret eller stämningen för stunden påminner en om tidigare situationer då man hade njutit av att röka.
Men med tanke på att du har klarat dig utan att röka i sex år(!) så skulle det vara otroligt synd att kasta bort den framgången. Att röka har inga fysiska fördelar, det är dyrt och det påverkar hela din kropp negativt. Allt detta vet du ju redan - så det du behöver göra är att påminna dig själv om det.
Jag tror att som före detta rökare så kommer man antagligen aldrig att kunna ha ett helt avslappnat förhållande till rökning. Det är nästan omöjligt att börja "feströka" om man tidigare har haft ett beroende, och då är det bästa man kan göra att helt enkelt låta bli.
Var stolt över dig själv som slutat och försök hitta sätt att belöna dig själv för det!
Kram,
Tessi
Hejsan!
Att börja röka igen efter 6 års uppehåll låter väl inte riktigt som en smart väg att gå. Men alla som någon gång har använt sig av substanser vi valt att sluta med har ibland sug efter produkten, även fast vi vet att vi inte mår bra av den. Suget kommer att minska i, gå i perioder och ibland försvinna helt av sig själv bara vi har tålamod och accepterar att det får vara så att man är sugen ibland. Ångesten däremot, den kommer eftersom du tänker gå emot dina egna värderingar. Då vi gör något som vi själva anser att är fel, kommer ångest eller dåligt samvete som ett brev på posten. Vi måste själva välja vad vi är beredda att offra för vårt mående. I bästa fall, om du väljer att prova röka igen, så inser du att det inte alls var så gott/bra som du minns, då vår hjärna har en fantastisk förmåga att glömma det som är dåligt och förgylla det som är bra.
Hoppa du fick lite vägledning i dina tankebanor!
Kram
usm