Handla tobak
22.05.2024
Hej
Jag har alltid undrat var man köper tobak och snuns? Säger man till i kassan typ i prisma vad man vill ha eller måste man gå till något annat ställe? Säljer dom tobak och snus i vanlig kassa i prisma och andra butiker? Vilka butiker säljer tobak och snus? Ska man bara säga vad man vill ha åså får man?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.05.2024
Hej,
Tobak och nikotinprodukter (t.ex. nikotinpåsar) får man köpa vid kassan i de flesta butiker och på bensinstationer. På vissa ställen har de nikotinpåsar bara vid infodisken (t.ex. Prisma och Citymarket). Det kan variera ganska mycket vilka nikotinpåsar som säljs i olika butiker så på de flesta ställen har de en lista på vilka olika sorter om finns. Tobaksmärkena är ganska långt samma på alla ställen så då ber man helt enkelt om det man vill ha.
Snus säljs inte alls i Finland så det kan man inte köpa lagligt här.
Hälsningar
Tessi