Hej
02.11.2015
Hej Desibel!
Jag går i sexan i xx lågstadie. Det känns som nästan alla pojkar och några tjejer pratar om hur de ska festa och hur de ska ta sprit av mamma och pappa eller bror och syster så att di kan festa och var i fyllon. De sir upp till di tuffa pojkan som kör med mopeedren och vill gärn va som di och va me di. De känns som man måst gör likadant om man vill häng med i gänget. Speciellt nu ti jullove pratar di om hur he ska drickas. Jag vill inte ha jullov om de ska va så. Kan ni kom ti vår skola??? Berätt att man int ska drick å få di ti vaken opp!! Vill ha ett roligt jullov.
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.11.2015
Hej, det är nog på gång. Vi har tagit upp saken i kommunens droggrupp. På något sätt så kommer vi eller någon att komma till din skola och ha något sorts information om droger och alkohol för eleverna.
Det är jätte fint att du skriver hit till oss med det här. Vi förstår att du är orolig och vill ha hjälp. Det är inte ok att ungdomar i er ålder ska hålla på såhär. Det är jätte farligt och bådar inte gott för framtiden för dessa ungdomar. Forskning visar att ju tidigare i livet man börjar med olika droger och alkohol ju lättare blir man fast. Det är så lätt hänt att man ser upp till och glorifierar de som vågar testa på allt, men i längden brukar det inte gå så bra för dem.
Tack än en gång att du uppmärksammade oss på detta <3
Vi ska göra vårt bästa för att både du och de andra ska få ha ett roligt jullov.
Det är svårt att stå emot grupptryck, men jag hoppas du orkar stå emot och göra så som det känns bäst för dig.
Ungdomar.se har en text om just grupptryck. Kolla gärna in den. Den finns här.
Decibel har också sidor om självkänsla. Dem hittar du här.
Kram!
Ungdomsinformatören Sanna (med hjälp av Storasyster Angelica)