Hög på hostmedicin
29.05.2017
Hej
Jag undrar en konstig sak, kan man bli hög på hostmedicin.
Läste om det och stod att cocillan borde funka. Hur mycket behövs för att känna nån effekt? Hostmedicinen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.06.2017
Hej,
Jag rekommenderar INTE att du försöker dricka hostmedicin i berusningssyfte. Detta eftersom det är just medicin, d.v.s. det innehåller oftast ett verksamt ämne, vilkens effekt kan vara väldigt svår att förutse om man överdoserar. Vissa hostmediciner, bl.a. den du skriver om påverkar det centrala nervsystemet, och då kan resultatet av en överdos (eller om du använder det tillsammans med andra mediciner eller alkohol) vara allt från yrsel och diarré till medvetslöshet, kramper och andningsförlamning. Inte receptet på en partykväll med andra ord.
Det är faktiskt inte speciellt ovanligt att människor överdoserar på just hostmediciner, och det brukar sällan bli en historia som man vill eller kan berätta för barnbarnen om, eftersom man inte nödvändigtvis lever tillräckligt länge för att skaffa sig några.
Så lyd mitt råd och lämna hostmedicinen i skåpet. Den är avsedd för att lugna luftvägarna då du har krafig hosta - det säger sig själv att det skulle vara dumt använda i berusningssyfte.
Hälsningar
Tessi