Hur mycket påverkar?
04.05.2014
Hur vet man att man är berusad? Jag har i mitt liv aldrig druckit innan i fredags, så jag vet inte riktigt hur det ska kännas.
I fredags drack jag ungefär en tredjedels glas vin (ca 14 %) ett halvt glas mousserande vin (ca 11 %) och två rejäla klunkar av någon blandning som vi gjort själva genom att bara blanda vin, sprit och cola. Någon timme senare, efter att ha druckit två glas vatten, drack jag fyra ganska stora klunkar starksprit. Kan jag ha varit påverkad efter det där, tro? Jag kände mig klar i hjärnan och kunde tänka rationellt, såg inte suddigt eller liknande. Däremot kändes det litegrann som att fötterna gick av sig själva då jag gick omkring, och allt ljud lät som att det kom bakifrån en tjock vägg av rök. Grejen är att jag inte vet om jag var berusad eller om jag inbillade mig att jag var det. Det var omöjligt att veta!
Jag hånglade med en tjej där iallafall, men jag var ändå fullt medveten om att jag gjorde det. Jag hann till och med tänka "så det fick inte bli första gången med någon pojkvän då, utan det händer NU", och jag tänkte efter hur det kändes. Senare under kvällen satt en kille med sin arm tätt omkring mig medan vi pratade. Också då var jag fullt medveten om vad som hände.
Hur mycket alkohol krävs det egentligen för att man ska känna nåt?? Vilka är de första tecknen? Vad är det som ska kännas? Hur vet man att det inte är någon placeboeffekt? Min kompis drack ungefär lika mycket som jag (ingen starksprit dock) och hon sa att när hon svängde med huvudet så hängde inte riktigt rörelserna i hennes syndält med. Jag upplevde ingenting alls med synen.
Jag kan meddela att jag inte ångrar någonting alls av det jag gjorde, och jag minns också allt. Och som sagt, jag kunde tänka klart och förnuftigt hela tiden. Och en sista fråga: hur mycket vin motsvarar fyra klunkar starksprit? Anna

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
12.05.2014
Hej Anna!
Bra fråga! Men lite svår att besvara, för det första eftersom berusning upplevs olika från person till person. Vissa kanske bara märker de fysiska tecknen på kroppens avslappning (alkohol är framförallt ett bedövande och avslappnande gift), som att se dubbelt eller känna sig vinglig. Andra igen märker att deras självkontroll, självbehärskning, impulskontroll osv blir lite förslappade, så att de just börjar göra saker de kanske inte skulle ha gjort i nyktert tillstånd. Vissa vet att de druckit för mycket redan när de börjar fnittra högre än vanligt, andra först när de förstört halva sina liv. Vissa känner sig bara mer av vad det än är de har för känslor, så att om de tex var på bra humör redan innan alkoholen, så blir de på bättre humör med lite till.
Se, däri ligger en av alkoholens faror: man TROR att det är alkoholen som gör en gladare, spralligare, argare, mer våldsam, mer våghalsad osv. Det är lite av en social överenskommelse här i Norden, att man får "släppa loss" när man är full/berusad. Men egentligen gör alkoholen bara att själva sinnet också slappnar av, så att tex känslor lättare kommer upp till ytan eller liksom förstärks. Det är alltså inte alkoholen i sig som gör en tex gladare. Hur mycket man påverkas av det här med alkoholens inverkan i kombination med de sociala överenskommelserna är helt individuellt, tex behöver vissa inte ta mer än en sup, så går de över sin personliga "drullegräns" och börjar göra saker de inte skulle ha gjort som nyktra. Vissa behöver inte ens alkohol utan det räcker med feststämningen - kanske kunde man kalla det för placeboeffekt. Medan andra verkar ha huvudet på skaft och aldrig göra något ogenomtänkt fastän de hinkat in hela kvällen.
Sedan beror det såklart på hur stor du är, alltså inte bara hur vuxen (fast du är ju myndig) utan även hur mycket du väger och hur lång du är. Ju mindre person, desto mindre alkohol krävs för att bli berusad. Tyvärr kan man nog till en del också vänja kroppen vid alkohol (dåligt tecken för bla risken att bli beroende), så är man ovan kanske alkoholen känns som om den skulle påverka mycket mer. Inte för att uppmuntra till alkoholanvändning, men det sägs nog att man med tiden också lär sig hur man själv brukar fungera i berusat tillstånd och kanske lär sig att hålla huvudet kallt trots att man druckit.
Så det är svårt att förklara hur det ska kännas, eftersom det är olika från person till person hur man reagerar. Dessutom kan det ju variera från gång till gång beroende på allt från blodsockret, mängden vatten man dricker, om man anstängt sig eller sovit dåligt innan, på vilket humör man är och saker som hänt innan, vilka känslor man lagt locket på innan, på ens uppfostran och moral...
Om du själv tycker att du inte var dig riktigt lik, inte helt och hållet dig själv, så var du säkert berusad. Skulle du tex ha kysst den där tjejen ifall du var nykter? Ifall det var dagsljus och vardag?
Slutligen är det till och med svårt att veta hur mycket fyra klunkar starksprit blir i vinglas, både klunkens storlek och alkoholprocenten inverkar, men kanske 1-2 glas vin? Det tillsammans med vad du tidigare drack räcker nog för att göra de flesta av oss salongsberusade, lulliga. Men smart att du drack vatten också, då spädde du ut effekten - vilket säkert syntes både i mängden ånger du kände, mängden kontroll du tyckte du hade och i hur tacksam din kropp är mot dig ;)!
Hälsar ungdomsinforamtörerna Liselott och Sanna