jag fattar inte...
31.10.2013
hej. varför har vissa emot dom som röker? Det är faktist inte så farligt som folk påståår jag har rökt i 4 år har inga problem, min mammas syster har rökt i 40 år utan problem. och jag skulle vilja ha ett ärligt svar av er. visst är det sant att myndigheterna överreagerar angående rökning?!!? jag har många gånger hamnat i stor gräl bara för att folk bråkar med mig och säger att jag kommer att lida och då om 10 år, det är inte så! jag orkar inte höra på vad andra säger om mitt rökande! visst är det så att myndiheterna överdriver angående rökning p.g.a att ungdomar inte ska börja röka??

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.11.2013
Hej!
Det här med rökning är ett känsligt ämne och verkar bara bli känsligare och känsligare för varje år som går. Kanske är det "uppifrån" som det aktualiseras bland annat i media, tex nu när EU funderar på att förbjuda mentholsmak på cigaretter - vilket lett till att tobaksbolagen börjat propagera. Du har säkert sett tex deras lappar i mentholcigarettpaketen som frågar (på finska) om du som rökare känner dig som en andra klassens medborgare? Nu som då blossar diskussionen upp igen, tex när det blev förbjudet att röka på krogen 2007, när det blev fröbjudet att röka i en bil med barn i osv. Hela den här anti-rök-diskussionen i media och sociala medier gör att allt fler vanliga ickerökande människor börjar se allt mer negativt på de som röker - och rökarna börjar känna sig allt mer diskriminerade, utsatta och ifrågasatta. Ja, faktiskt lite som andra klassens medborgare...
Om man försöker se lite objektivt på den allmänna uppfattningen om rökare, så ja, den blir definitivt allt mer kritisk och negativ för varje år som går. För några årtioendensedan var det ännu tufft att röka - vilket var den största enskilda anledningen till att unga människor började röka, för att känna sig tuffare och mer vuxna. Visst är det säkert en stor orsak till att unga tar första hostande blosset än idag. Men de som väljer att inte göra det blir bara fler och fler. Och klart att de, styrkta bland annat av sina motiveringar till varför de tackar nej, känner sig lite bättre än de som röker. Det krävs alltid mer av den som står på sig och trotsar grupptryck och med åren har kanske den här inställningen att det är bättre att inte röka börjat genomsyra hela samhället. Vi har ju också haft kampanjer mot rökning i flera årtionden redan, klart att de haft effekt på lång sikt. Alla har vi sett bilderna på de svarta, tjärfyllda lungorna. Det finns inte längre någon som inte vet att det är farligt för hälsan att röka. Och allt fler slutar röka och klart att de då också känner sig bättre som icke-rökare.
Den här inställningen att det är "dåligt" att röka sprider också en massa fördomar, till exempel att det finns typ två sorters människor som röker: de som inte har självdisciplin nog att sluta och de som inte bryr sig. De som inte bryr sig är kanske då sämre utbildade, har blue-collar-jobb... "Han sov väl på hälsokunskapstimmen då de talade om tobak..." Kanske finns det något korn av sanning i det, för du ser knappast en högutbildad, dyrt klädd kvinna stå med gravidmagen i vädret och bolma på en tobak utanför mödrarådgivningen... Och de som inte har "karaktär" nog att sluta upp med den där dumma, stinkande ovanan, ja naturligtvis får man hötta åt dem med pekfingret - eller? Jo, folk verkar i allmänhet mer och mer anse sig ha rätt att öppet kritisera rökarna, till och med gå fram till okända människor på gatan och förmana, precis som om rökarna var dumma, lata, svaga eller ja, andra klassens medborgare. Så det är inte ovanligt att du hamnat i gräl om ditt rökande.
Men huruvida "myndigheterna" har överdrivit hälsoriskerna för att få ungdomar att inte börja röka? Nä, knappast. De talar nog tyvärr sanning. Det är bara det att de, vuxna och långsiktiga som de är, ofta drar fram de stora kanonerna direkt för att skrämmas. "Du kommer att döööö i lungcancer - om 40 år eller så" Långsiktighet är ju inte direkt ungdomars starka sida, de tenderar att leva i nuet, tro att de är odödliga och tänka "det där händer inte mig" och därför blir de mest bara irriterade av skrämseltaktiken och de dystra siffrorna - och slår dövörat till. Eller skolkar från timmen och smiter ut på tobak istället. Skulle "myndigheterna" vilja få ungdomar att sluta röka - eller aldrig börja - så borde de ju plocka fram argument som ungdomarna skulle relatera till just nu. Som tillbakaryggandet och minen av avsmak hos tjejen som killen just tänker kyssa (när han stinker askopp ur munnen). Den minen sårar mer än tusen elaka ord och skär som en stilettkniv genom både hjärta och självförtroende...
Så jo visst, allt som myndigheterna säger är sant - men det handlar ju alltså om att de använder de stora kanonerna och det kanske inte är rätt väg att gå när man vill få folk att ändra livsstil. Att ge folk dåligt samvete brukar inte vara någon särskilt effektiv påtryckningsmetod. Tänk bara om det skulle finnas "Choklad dödar"-etiketter på godispåsarna eller "Fetma orsakar hjärtinfarkt" på bullapåsarna i butiken? För faktum är att tobaksprodukterna orsakar bara en bråkdel så många dödsfall och sjukhusdygn som godis och bulla (= övervikt) orsakar. Men det är alltså inställningen det är skillnad på. Och det ser inte ut att bli bättre på den fronten heller, så du får nog vänja dig vid bråken om ditt rökande. Och ja, du kan bli en av dem som om 10 år rosslande drar efter andan efter att ha gått uppför en trappa, inte anställs efter anställningsintervjun för att du luktar rök och chefen då tror du är lat, karaktärssvag och dum i huvudet, inte kan koncentrera dig på sexet med drömkvinnan för att du har nikkis, skäms i butikskön när du gräver fram en ficka full av 10- och 20-centar för att skramla ihop till det hett efterlängtade tobakspaketet... Och ja, du kan vara en av dem som dör i lungcancer när du är 50. Lite rysk roulette det där, liksom...
Hälsar ungdomsinformatören Liselott