jag har rökt ett halv år men kommer penisen sluta växa då
06.09.2015
Hej jag undrar om man har rökt ett halv år kommer penisen sluta växa då??.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.09.2015
Hej,
Jag har lust att svara JA på din fråga. JA din penis slutar växa om du röker, bara så att du skulle förstå hur dumt det är och vilken onödig risk du utsätter din kropp för då du röker, men det skulle nog inte vara alldeles sant. Så svaret är nog nej.
Rökningen påverkar längdtillväxten överlag. Så om du börjar röka väldigt tidigt (som i ditt fall) och innan din längdtillväxt är klar så kan det påverka längdtillväxten av hela dig. Men att det direkt skulle påverka penisens tillväxt har jag inte hört om. Däremot är det ju bevisat att rökningen leder till sämre blodcirkulation i de små blodkärlen, så på sikt kan rökning leda till att blodcirkulationen i penisen blir sämre och att man därför kan få problem att bli/hållas hård. Men det är på lång sikt, knappast dagens problem.
Men som du har hört många många MÅNGA gånger så är rökning skaligt på en massa andra sätt, så det är nog bättre om du låter bli. Så behöver du varken oroa dig för din egen eller penisens tillväxt.
Kram
Tessi