Känns inte bra att se honom bli en dåligare person
19.12.2016
Hej!
Jag pratade med en kille i sommras och han berättade att han gillade mej, jag hade inte samma känslor för honom så vi slutade att prata.
Nu har han börjat hänga med de som röker i skolan. Han är en bra människa och det känns inte bra att se honom bli en dåligare person på grund av att han är med fel människor, finns det något jag kan göra? ...

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2016
Hej, Du ska inte behöva tänka att du har ansvar över den här killen på något sätt, fast han sa att han gillade dig. Men såklart förstår jag att du ändå på något sätt inte vill att det ska gå illa för honom. Men, det är hans val, han som bestämmer hur hans liv ska se ut. Det du kan göra är att vara hans vän, om han kan tänka sig att vara vän. Ibland om man blottat sina innersta känslor för någon som inte känner lika tillbaka så kan det kännas mysko att vara vänner efter det. Men om han kommit över dig och gått vidare ska det säkert gå bra.
Kanske du kan få igång ett samtal med honom igen, fast faran är ju att han tror att du ändrat dig och nu gillar honom, så du får vara lite försiktig med det.
Det händer en hel massa i livet just i er ålder. Man formas delvis av de man umgås med och det är klart att det skulle vara bra om det kunde gå bra för alla. Men som jag skrev här ovan, det är på vårt egna ansvar hur det ska gå för oss och vi väljer själva.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna