kickup
29.05.2015
hej!
i går testade jag kickup snus och det seis att det är nikotinfri och tobaksfri men stämmer det? Och skadar kickup snuset? Kan man bli beroende av kickup? tacksamt för svar! 12341

Ungdomsinformatören Sanna svarar
01.06.2015
Hej, det stämmer att kickup inte innehåller nikotin eller tobak. Jag hittade en sida med vanliga frågor om kickup, den hittar du HÄR. Nu vet jag inte vad du menar med om kickup skadar snuset? Menade du att du använder både kickup coh vanligt snus samtidigt, eller? Kickup klassas som livsmedel men används som en tobaksprodukt. Det är som "prillor" som sätts under överläppen på samma sätt som vanligt snus. Men det innehåller ju inget snus utan en blandning av olika vitaminer och mineraler. Man har tagit fram produkten för att hjälpa personer som snusar att sluta, det är ett hälsosammare alternativ som ska hjälpa en att trappa ner sin vanliga snusanvändning. Det finns inga beroendeframkallande ämnen i kickup men såklart kan man bli beroende av att ha något under läppen, men annars tror jag inte att man kan bli beroende av själva produkten. Kickup innehåller inga för människan skadliga ämen, där är en hel massa olika vitaminer och mineraler som gör gott. Men jag skulle inte ta kickup istället för ett annat vanligt kosttillskott som tex motverkar förkylning, det är inte kickups funktion ;)
Kort och gott, kickup är ett hälsosammare alternativ till vanligt snus. Man använder det för att trappa ner på sin förbrukning, som ett hjälpmedel att sluta eller åtm minska. Man mår inte bättre av att ta det men det kan hjälpa mot en del av abstinensen från snuset.
Hoppas du fick svar på din fråga, om något ännu blev oklart sätt här under som en kommentar.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna