köpa ut alkohol
07.09.2019
Jag och mina vänner skulle på en fest i helgen så vi behövde någon som skulle kunna köpa alkohol åt oss. Då var det en man som erbjöd sig att köpa, han har köpt åt oss förr (18 år). Vi gav pengarna och vi väntade i ung. 20 minuter. Då 20 minuter hade gått blev vi oroliga och trodde att han hade tagit våra pengar och stuckit så vi skulle kontakta honom och såg att han hade tagit bort oss från snapchat. Då skickade jag åt honom på messenger istället och sa att han får komma med pengarna annars gör vi polisanmälan. Så ringde han och hans ena vän sade ” tror du påriktit jävla skitunge att du ska få tillbaka pengar av honom”. Vi alla blev och är fortfarade väldigt upprörda och vi började då fundera om vi kanske kan få en barnskyddsanmälan om vi anmäler honom för att vi har velat få tag på dricka. Hur är det? har vi rätt att polisanmäla honom utan att få något straff för det själva? A T

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.09.2019
Hej.
Jag förstår att det känns surt att bli lurad på sina pengar. Det han gjorde var ju riktigt, riktigt fult och ni har all anledning att vara arga på honom. Dock är nog risken stor att det skulle få följder även för er om ni gjorde en anmälan om saken, eftersom ni själva inte har ålder att dricka alkohol. Med tanke på er ålder så skulle era föräldrar högst antagligen bli informerade om saken ifall ni gjorde en polisanmälan, och jag är inte säker på att det skulle hjälpa er få era pengar tillbaka även om jag förstår att det skulle kännas skönt att "hämnas" på honom.
Så de alternativ ni har är antingen att kontakta polisen, de är antagligen ganska intresserade av att få veta om en kille som langar åt barn - MEN, det skulle sannolikt få följder även för er själva. Eller också försöker ni glömma saken och tänka att ni har lärt er någonting, oftast kommer karma förr eller senare tillbaka till en, så jag gissar att han på ett eller annat sätt kommer att få tillbaka, men det är nog bättre att försöka glömma grejen än att starta nån sorts krig över det. Ja, han gjorde fel - helt klart, men försök tänka att ni mår bättre av att inte ha någon som helst kontakt med en person som gör så, och att han antagligen har - och kommer att få betydligt större problem än bara detta - vilket i slutändan helt säkert kommer att straffa sig.
Kram
Tessi