krapula
02.01.2017
Hej,
är en myndig tjej som annars inte dricker mycket(e oftast chaufför) men nu i nyårs helgen så drack jag. Drack 9-10 cider/lonkero, å de brukar jag klara av utan krapula, men i söndas morgon så sydde jag 5-6 gånger på 3 timmar. Drack mera vatten än alkoholhaltiga drycker(alltså mängden)och före jag drack så åt jag tacos. Så vad gjorde jag "fel", då jag ändå hade "gjort rätt"(alltså äta mat före och dricka mycke vatten). Är normal lång/viktig, är relativt stressad just nu, om det har någon inverkan... lilla my

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2017
Hej,
Det finns många saker jag inte vet om dig, så därför är det inte alldeles lätt att svara. Jag vet t.ex. inte hur ofta du dricker. (du skriver att du dricker "sällan", men det är mycket varierande vad människor anser som sällan, är det 2ggr/mån eller 2ggr/år liksom) Så spelar det stor roll hur snabbt du drack. Var det under hela kvällen/natten, eller på några timmar.
Jag tycker inte att det är speciellt konstigt att du spydde med tanke på den alkoholmängd du drack. Om du dricker "sällan" och sedan smäller i dig 10 cider/lonkero på en kväll så är det alldeles förnuftigt av din kropp att visa tecken på förgiftning. Det skulle kanske vara mer oroväckande om den inte reagerade.
En sak som också påverkar hur kvinnans kropp omsätter alkohol är i vilket skede av menstruationscykeln man befinner sig, men det är väldigt individuellt. Vissa märker inte av någon skillnad medan andra gör det.
Så händer det ju att vissa personer inte tål alla sorters alkohol, t.ex. att man blir väldigt illamående om man dricker cider eller öl. Olika kroppar reagerar helt enkelt olika på olika saker. Cider och lonkero gör att kroppen blir ganska "sur", och då är illamåendet en ganska naturlig reaktion.
Jag kan nog inte svara exakt på varför du mådde så illa dagen efter denna gång, då du annars inte brukar göra det. Det är bra att du kom ihåg att äta ordentligt före och att du drack mycket vatten, så försök att även i fortsättningen komma ihåg att göra det. Sen gäller det nog bara att vara uppmärksam på vad din kropp säger medan du dricker, och att du inte skall dricka mer då din kropp säger att det räcker.
Ta hand om dig!
Kram
Tessi