Lite snurrig efter en vecka
24.07.2020
Jag är 15 och förra fredagen drack jag mig full för första gången. Till först jag blev väldigt lycklig och sedan blev det väldigt vingligt men jag kunde ändå gå. När jag vaknade upp nästa dag så var jag ännu lite vinglig. Nu har det gått nästan en vecka, fastän det har blivit bättre är jag ändå lite orolig för jag märker ännu att jag har lite sämre balans (inte så andra skulle märka) och på kvällarna märker jag att det blir lite värre, då jag blundar i sängen känns det lite som att världen snurrar eller vågar. Jag tänker helt klart men ibland så märker jag att jag kanske går lite snett om till exempel marken lutar. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.07.2020
Hej,
Eftersom det gått en vecka så tror jag inte nödvändigtvis att din snurrighet beror på alkoholen - men alkohol ÄR ett gift och din kropp har ännu inte kapacitet att förbränna det - så jag kan inte heller med 100% säkerhet säga att det inte skulle kunna vara det.
En av sakerna som alkohol påverkar är salt och vattenbalansen i kroppen. För det mesta är det just det som leder till att man är bakfull nästa dag. Så det du kan göra nu är att se till att du äter och dricker tillräckligt mycket, och att du vilar dig. OM dina symtom skulle fortsätta eller bli värre så kan du alltid besöka en läkare vid hvc, men jag tror inte att det kommer att behövas. Ta det lugnt och vila upp dig så tror jag att dina besvär går över. Men det kan ju vara bra att minnas tills nästa gång - att det finns fler nackdelar än fördelar med att dricka alkohol, och att din kropp fysiskt inte klarar av att göra det.
Kram
Tessi