Litet festproblem..
10.03.2015
Hej! 6e april fyller jag 16 år och då har jag och mina 9 vänner planerat att ha fest för mig för första gången. Problemet är bara var vi ska vara. Vi har haft fest för en av mina vänner en gång tidigare, då var vi hemma hos kompis nr.1 och festade eftersom att hennes föräldrar var borta, men de skulle komma hem kl 3 på natten så vi gick till kompis nr.2 vid midnatt och sov där. Det hade vi planerat, så jag hade sagt till mina föräldrar att jag skulle sova hos kompis nr.2 den natten. Mina föräldrar brukar ibland ringa till kompisars föräldrar och granska att det går bra för dem att jag sover över, så det gick bra då.
Problemet är att alla vänners (och mina) föräldrar är hemma de närmaste helgerna nu, så vi kan inte vara hemma hos någon och festa. Men vi har funderat på att vara på min villa som ligger ca 10 km från centrum-området där vi alla bor. Min pojkvän (som jag räknar med som en av mina 9 vänner) har nyss fått körkort så det är inga problem med att ta sig dit. Men om vi har fest på min villa och sover där också, så måste jag ju säga var jag ska sova till mina föräldrar, och om jag då säger att jag tänkte vara på min villa mitt i skogen en aprilnatt helt själv med andra tonåringar så tillåter dom inte det, dom kommer antingen bara säga "no way!" eller att vi får vara där om dom får komma och övervaka. Jag behöver ju inte säga att vi ska dricka alkohol och sånt, men en gång då jag for till en dansplats i somras drack jag så mycket så att jag blev skickad hem med ambulans, så efter det har dom sagt att jag inte får festa före jag fyllt 18 år. Dom kommer att ana att jag och mina vänner ska dricka och därför helt enkelt inte låta oss vara där, åtminstone inte utan att dom är och övervakar. Men om jag ljuger och säger att jag sover över t.ex. hos kompis nr.5 så finns ju risken att mina föräldrar ringer till kompis nr.5's föräldrar och granskar... Så bäst skulle det vara om vi kunde vara någonstans som ligger max 2-3 km från centrum-området och sedan gå till någon av oss och sova... Finns det något bra ställe att vara och festa på i närheten eller typ hyra, eller ska jag ta risken och säga "jag ska sova hos kompis nr.3" och HOPPAS på att mina föräldrar inte ringer till dem? Jag vet att ni naturligtvis inte kommer att föreslå att jag ska ljuga, men var ska vi vara då? Ingen har någon tom villa eller något lika "nära" som jag har. Felicia

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.03.2015
Hej!
Ähum, du sätter ju nog oss lite på pottkanten nu ;D Precis som du säger, så kan vi ju inte säga att du ska ljuga. Det skulle vara moraliskt fel av oss. Men hurudana vuxna vore vi om vi skulle ge dig en massa tips på var ni som 16-åringar kan dricka alkohol? Tror du inte till exempel att alla vuxna runt oss skulle förfära sig över vilka förebilder vi skulle vara i så fall, "man får ju inte hjälpa unga att supa, ju"! Och hej, det har de ju helt rätt i. Lagen är lagen och alla vuxna ska enligt den köra på nolltolerans-linjen.
(Samtidigt, i den idealvärlden, så skulle ju ingen då heller hjälpa de unga som ändå väljer att dricka alkohol att göra det på ett smartare och hälsosammare sätt i så fall. Så länge det finns unga som dricker så finns det unga som behöver råd, förklaringar, fakta, förmaningar och helt enkelt hjälp med att få mer vett så att de kan skydda sig själva. DET är vårt jobb som ungdomsinformatörer, att ge er info så att ni ska kunna skydda er själva. Men nu frågar du ju inte heller tex hur du ska dricka mindre, utan egentligen hur du ska kunna dricka mer.)
Klart att vi känner den svenskösterbottniska kulturen och vet att många unga super långt innan 18-årsdagen. Klart att vi också varit på ungdomsdanser, villafester, hemmafester, utanför grillen, på parkeringar osv och vet hurudan världen är där. Ur den synvinkeln förstår vi din fråga. Men vi har också varit på fester/danser där ambulanserna åkt skytteltrafik, röda kors-tälten varit fullbelagda, folk legat avslocknade eller förstört allt från saker till kroppsdelar till kärleksliv i fyllan. Då kanske vi inte tänkte så mycket på det, men nu efteråt så önskar vi nog att inte fler ungdomar skulle behöva gå igenom de här sakerna själva. Vi skulle så gärna ge all den här kunskapen så att färre unga for illa på grund av alkoholen.
Dessutom kan vi se sådana konsekvenser som alla unga kanske inte tänker på direkt. Som exempelvis att det är en brottslig handling för en person under 18 att ens inneha alkohol - skulle det typ komma till polisens kännedom att det är fest på en villa, och de skulle komma dit och blåsa er med alkomätare, så skulle det bli barnskyddsanmälan och föräldrarna skulle hamna på samtal hos polisen och till din kommuns socialkontor. Speciellt om det är deras villa. Dina föräldrar är ju ansvariga för dig. Dessutom skulle det kanske nystas upp varifrån ni fått spriten, och då kanske andra personer får brottsanmälningar på sig för langning. Bara för att nämna de juridiska konsekvenserna.
Det är ju ändå så att det är dina föräldrar som har ansvaret för dig. Just nu kanske de dessutom inte litar på dig alls efter händelsen när du skjutsades hem i ambulans. Den händelsen visar ju dessvärre att du inte kan "supa med förstånd" utan går helt överstyr - men framförallt gjorde det säkert dina föräldrar rädda. Föreställ dig att få hem DEM i ambulans stupfulla. Och när man är rädd blir man oftast både arg och beskyddande och den naturliga reaktionen är att försöka förhindra eller få bort det som är farligt. Alltså i ditt fall försöka hindra dig från att supa genom att förhindra eller övervaka festerna. Förtroende går snabbt att förstöra men tar ofta mycket länge att bygga upp.
Så det är kanske vårt råd i ditt fall. För att ha minsta chans att överhuvudtaget få ha en födelsedagsfest, så kanske du faktiskt behöver vara ärlig och rättfram med dina föräldrar. Tänk: hur ska jag få dem att börja lita på mig igen? Vad kan jag göra, hur kan jag bete mig? Det kanske innebär att ni inte kan dricka på festen - men sköter ni er nu kanske ni har större chans till fler fester senare. Eller vara tvungna att skippa den här festen för att ha chans till andra fester tex i sommar. Det kanske innebär att du måste sköta allt annat också i ditt liv superbra för att göra ett brett bättre intryck. De är på sin vakt nu, så vi avråder dig nog från all slags slingrande, ljugande, fejkande osv, för blir du "fast" så kommer det bara att förstöra ännu mer för dig och de blir ännu mer stränga. Ett annat litet tips är att bli mera genomskinlig med vem du hänger med, så att de känner sig bekvämare med dina kompisar också och kanske börjar lita mer på dem. Att ta hem pojkvännen för en hemmakväll i soffan med päronen kan vara till din fördel i långa loppet.
Som sagt, det skulle inte vara okej av oss att ge dig tips på var ni kan supa utan att bli fast för det. Vi förstår dig, men måste nu bara vara tråkiga och tjata om att allt man vill får man inte - och att allt man vill kan man inte - och att ibland måste man tänka mera framåt än bara här och nu. Förlåt :/ men grattis på födelsedagen i förskott och hoppas du ändå får en bra dag <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och hälsovårdaren Annika