Min kompis röker
03.02.2016
Hej decibel. Jag har en kompis som röker ock är 13 år. Jag fick veta om det för några dar sedan. Hon har rökt kanska länge, så ja tror hon är beroende av det. Snälla hjälp mig att få henne förstå!
-minkomoisröker

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.02.2016
Hej minkompisröker!
Äschdå, det var inte bra. Du har säkert hört att 13-åringar inte alls borde röka, eftersom tobak innehåller gifter som är skadliga för en växande kropp. Det är inte ett skämt, det ÄR skadligt för henne. Det kanske inte syns och märks direkt, och kanske det inte märks utanpå, men hennes kropp måste hela tiden kämpa mot det där giftet, och klart att det påverkar henne. Lite som att gå omkring med en svag förkylning hela tiden, som gör det lite tyngre att exempelvis göra bra ifrån sig på gymnastiken, koncentrera sig på lektionen och så vidare.
Nu är det egentligen så här att din kompis, som är bara 13 år, är de vuxnas ansvar. Det är hennes föräldrars ansvar att se till att hon inte gör något som kan skada henne, men även lärarna och andra vuxna i er omgivning har ansvar för henne. Inte du. Du är kompis, och det är klart att det gör det lite besvärligare. Om du går och berättar för hennes föräldrar att hon röker, eller säger åt en lärare, så kan hon kanske bli sur på dig för att du skvallrat. Hon kanske ser det som att du svikit henne som vän. MEN dels är det det här med att en riktig vän verkligen bryr sig när en kompis far illa. En riktigt vän tittar inte bort och låtsas som ingenting, en riktig vän tar tag även i svåra saker. Om du vet, men inte säger något, så är det på sätt och vis som att du skulle hjälpa henne att fortsätta skada sig själv.
Nä, jag vet, hon kommer troligen inte att se det på det viset, utan hon tycker kanske att hon får väl röka om hon vill, att du inte har något med det att göra, att du är avundsjuk på att hon är coolare som röker, att hennes föräldrar är överbeskyddande eller att farliga saker händer bara andra, inte henne. Men det är bara typiska tonårsargument som folk tar till när de vet att man har rätt, men de har dåligt samvete. Om hon blir arg, så är kanske större delen av ilskan egentligen inte riktad mot DIG, du blev bara den som sade det hon inte vill höra högt?
Ett förslag skulle vara att fundera med henne om VARFÖR hon röker. Man börjar ju aldrig röka sådär bara för att man vill börja röka. Utan man har alltid någon bakomliggande anledning. Man kanske har tråkigt och tror att livet ska bli mera spännande för att man gör något vuxet och förbjudet? Man kanske vill känna sig mera vuxen? Man kanske vill trotsa alla som förbjuder både det ena och det andra? Man kanske egentligen är arg på något helt annat, tex hemma, men vet inte hur man ska göra uppror mot det? Kanske man vill att föräldrarna ska bli arga, för då bryr de ju sig? Kanske man försöker imponera på någon speciell person, eller vill vara med i ett gäng som röker? Kanske man vill slippa undan saker och att smita ut på tobak är en bra ursäkt att försvinna bort? Kanske man får en kick av att röka (man kan ju bli lite yr av nikotinet)? Kanske hon är arg på sig själv och straffar sig genom att skada sig själv med rökandet? Kanske hon blivit utmanad av någon att hon inte vågar röka? Kanske hon vill ha mera kontakt med den person som fixar fram cigaretterna åt henne?
Om hon har ett svar på någon av de här frågorna, så är nästa steg att fundera vad hon skulle kunna göra istället för att röka, men som skulle orsaka samma sak som hon verkar behöva nu? Säg som exempel att hon får tobak av en kille som hon är kär i. Nå, utan att gå in på vilken skitstövel han är som får en 13-årig tjej att röka, så kunde ni fundera på vad annat hon kunde göra istället med honom. Kunde hon tex istället för att röka med honom gå och dricka limsa/kaffe med honom istället? Eller utmana honom i att nu ska de se alla Star Wars-filmerna tillsammans? Eller säg som exempel att hon är förbannad på sin morsa och därför röker, för att jävlas med morsan? Kunde ni då istället fundera på vad hon borde göra med sin morsa? Typ ta det där allvarliga snacket med morsan där hon berättar hurudan relation hon egentligen skulle vilja ha med sin mamma? Typ att hon innerst inne skulle vilja ha fredagsmys och tjej-shoppning-lördag med sin gulliga mamma?
Med lite tur så är inte din kompis beroende av nikotin ännu. Det tar oftast ett bra tag innan man är ordentligt beroende, och ju kortare tid man rökt desto enklare brukar det vara att sluta. Speciellt om tobaken egentligen bara är en ersättning eller ursäkt för något helt annat. Om man får det där andra behovet tillfredsställt, så har man ju ingen mental orsak att röka längre. Okej, är hon ordentligt beroende, så behöver hon allt stöd hon kan få för att slippa ur beroende, och det kan nog bara vuxna ge. Visst ska du hjälpa och göra vad du kan, men igen, hon är inte ditt ansvar, utan de vuxnas.
Om du nu känner att du behöver hjälp för att hjälpa henne och inte vill att hon ska bli arg på att du skvallrat, så är mitt förslag att du går antingen till skolkuratorn eller skolhälsovårdaren och berätta om din kompis. De har tystnadsplikt, så de kommer inte att säga åt henne att det var du som berättade - om du inte vill det. De kan fast hitta på att någon bybo hade sett henne stå och smygröka och ringt till skolhälsovårdaren/kuratorn istället och nu är de oroliga för henne. Eller att de själva känt röklukt i hennes kläder och hår. Du kan till och med bara skicka ett textmeddelande eller mejl till skolhälsovårdaren/kuratorn där du berättar. De ser nog vem du är, men de kommer inte att berätta vem de fick tipset av om du inte vill det.
Slutligen om det där du skrev i hemliga rutan: ännu större orsak att gå och prata med skolhälsovårdaren/kuratorn, eller hur vännen?
Lycka till - och skriv gärna in och berätta hur det gick <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott