Ofta svamp
16.12.2024
Hej! Alltså nu e jag riktigt trött!! Jag har haft samlag med en kille sedan sommaren och nån månad före mitt första samlag tog jag en antibiotika kur och fick svamp för första gången. Det gick över efter en vecka av sig själv. Men det kommer tillbaka lite nu som då, jag har testat att ta en difluctan tablett men kommer tillbaka hela tiden. Och det kan inte vara en könssjukdom för jag har haft detta besvär före jag började ha samlag. Nu fick jag en till antibiotika kur för bihåleinflammation och nu känner jag på mig att jag får svamp igen och blygdläpparna är torra och röda .. kan jag ta en difluctan tablett igen?..Jag äter även p piller och kan det vara orsaken också? Jag har blivit också väldigt torr i underlivet, förr hade jag väldigt mycket flytningar men nu har jag knappt några vilket leder till att slidan blir väldigt torr. Även då jag har samlag är jag ganska torr och har svårt att bli våt, förr blev jag ganska våt så det gick utan glidmedel men nu behöver vi ALLTID ha MASSA glidmedel fast jag är tillräckligt upphetsad.Skulle det fungera att byta p piller?
Jag vågar inte gå till gynekolog och jag bor så långt hemifrån så skulle behöva ha mamma att skjussa mig och det vågar jag inte, vill heller inte genomgå en gynekolog undersökning

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.12.2024
Hej,
Jag förstår verkligen din frustration. Det känns hopplöst att hela tiden gå omkring och känna att underlivet är irriterat, och då man är mitt uppe i den "onda cirkeln" känns det som att det aldrig tar slut.
Det är ganska vanligt att man drabbas av svampinfektioner då man äter antibiotika, och man kan ju inte göra någonting åt att man blir sjuk och måste ta antibiotika så då måste man bara försöka göra det bästa av situationen. Orsaken till att antibiotika ofta  leder till svampinfektioner är att antibiotikan tar död på bakterierna - men inte enbart de skadliga utan även de goda bakterierna som skall finnas i kroppen (t.ex. i magen/tarmen och i underlivet) och då de goda bakterierna som skall skydda underlivet försvinner så tar istället andra över - i detta fall jästsvampbakterier. Det man kan göra för att fösöka förebygga det är att man samtidigt som man får antibiotika utskrivet även köpa vagitorier (piller som läggs i slidan på kvällen) som håller slidans pH-värde surt. Dessa får man köpa utan recept (t.ex. Gyno Lacta). Det finns många olika sorter och det är möjligt att de fungerar lite olika hos olika människor så man måste kanske testa sig fram för att hitta den perfekta för just sig själv.
Eftersom du är sexuellt aktiv så kan det också vara bra i förebyggande syfte att du alltid på kvällen de dagar du har haft sex skulle lägga in en vagitorie till natten. Sex är en ganska stor skurk då det gäller risken att få svampinfektioner eftersom pH-värdet på utlösningen är väldigt basiskt medan slidans pH-värde skall vara surt, det leder lätt till att pH-värdet blir fel och då kan det resultera i svampinfektioner. Det står i bipacksedeln till dina p-piller att svampinfektioner är vanligare då man äter p-piller, men antagligen beror det delvis på att slemhinnorna blir torrare (precis som du skriver) men också på att man då oftare har sex där killen får utlösning i en. Så ni kan också testa med att din kille helt enkelt inte kommer inne i dig. Du gör helt rätt som använder glidmedel då ni har sex eftersom friktionen annars kan leda till att slemhinnorna blir irriterade och då brukar man få mer symtom. Det finns också en receptfri salva som heter "Membrasin" som kan användas vid torrhet, så den kan minska irritationen som själva torrheten orsakar.
Du skriver att du har använt Diflucan för att behandla infektionen tidigare, upplever du alls att den hjälpte? Om man är helt säker på att det faktiskt är en svampinfektion så kan man använda Diflucan, men om man är lite tveksam kring vad det kan vara så är det bäst att man kontaktar preventivrådgivningen så att de kan lägga en remiss till bakterieodling. Bakterieodlingen går till så att du besöker laboratoriet där du får en bomullspinne och ett provrör. Sen får du gå på toaletten och ta provet genom att du för upp bomullspinnen i slidan och för runt den lite. Sen lägger du pinnen i röret och ger den till laboratorieskötaren. Några dagar senare får man ringa om provsvaren och beroende på vad som då hittats i provet så kan de säga vad man borde behandla det med. Det finns andra underlivsinfektioner än svamp som kan behöva behandling, även om de för de mesta brukar ge lite andra symtom. (t.ex. illaluktande och rikliga flytningar.) Men om din infektion är en klassisk svapminfektion med klåda och tjocka vitaktiga eller gryniga flytningar så är det nog antagligen svamp, och då kan du testa Diflucan en gång till. Om du har väldiga problem med klådan så kan också Canesten kännas bra, det är en salva som kan smörjas i underlivet.
Jag inser att jag nu har rabblat upp en massa olika mediciner och det kan ju också kännas lite hopplöst. De viktigaste sakerna du kan göra själv är att tvätta underlivet enbart med vatten en gång om dagen (aldrig tvål av något slag) och att försöka låta underlivet andas genom att ha luftiga kläder av bomull som inte sitter så tätt. Det kan ta lite tid att bryta den cirkel du är i nu, men det kan hjälpa att man lär känna vilka "riskerna" är (antibiotika, sex o.s.v.) för då kan man försöka förebygga problemen. Och du kan alltid ringa till din preventivrådgivning om någonting blev oklart.
Många kramar,
Tessi