Omvandla alkohol
04.08.2016
Hej! Skulle ni kuna "omvandla" procent till mig, alltså hur många 4,7 procentig cider ska jag dricka för att det ska motsvara en 21 procentig kossu? 33cl cider, 70cl kossu N

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.08.2016
Hej.
En 75 cl flaska starkvin (18-22%) motsvarar ungefär 9 portioner alkohol. 1  33cl flaska cider (4,7%) motsvarar också ungefär en portion alkohol. På nätet finns alla världens olika verktyg och kalkylatorer för att räkna ut hur man omvandlar alkoholprocent och portioner.
Dock är det väldigt viktigt att komma ihåg att olika sorters sprit (lättöl, starköl, cider, vin, starkvin o.s.v. o.s.v.) inte påverkar oss likadant trots att det skulle handla om samma mängd ren alkohol. Det är många olika faktorer som inverkar på på vilket sätt man blir full av just den sortens alkohol, både faktorer som rör alkoholen (mängd socker eller övriga ingredienser) men också faktorer som rör dig själv, t.ex. hur mycket du har sovit/ätit/tränat, vad du väger, var i din menscykel du befinner dig o.s.v. o.s.v.
Eftersom du är myndig, och därför har laglig rätt att dricka alkohol så kan jag ge dig mitt bästa tips då det gäller alkohol - håll dig till svaga sorter. D.v.s. sorter med en alkoholprocent under 5%. Detta eftersom sannolikheten att du skall få i dig för mycket sprit då är mindre, och det trots allt inte är speciellt coolt att spy/slockna/hamna i slagsmål, eller några andra av de dumheter man råkar ut för om man är aspackad. Om man dricker bara öl eller cider så hinner man oftast märka det om/då man har druckit för mycket, och då kan man byta om till vatten istället, men om du dricker starksprit så hinner du ofta dricka snabbare än kroppen reagerar - så plötsligt är du väldigt mycket mer drucken än du hade planerat att bli.
Var rädd om dig!
Kram
Tessi