Orolig över tobaken
10.03.2015
Hej! Jag är en kille på 18 år och har börjat undra lite. Det är så att jag började röka när jag var cirka 13 eller 14 år (Hört att man växer som mest då.) Nu är jag 18 och har inte rökt en enda cigarett detta år (2015.)
Jag skriver detta på grund av att jag är orolig för att användningen av tobak i den unga åldern då man växer som mest skulle kunna ha påverkat min vuxenlängd.
Är 172cm kort just nu.
Kan tillägga att jag rökta cirka 5-10 cigaretter om dagen tills jag fyllde 17. Sedan gick jag över till snus.
Kan även tillägga att jag spelat fotboll i 10 år. (Ja, jag började som ung)
Så mina frågor är: Kan dessa cigaretter eller snus på något sätt kunnat hämma min tillväxt?
Och, finns det hopp på ett par centimeter till?
Tack så mycket på förhand. CigaretterSuger

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.03.2015
Hej!
Hmm, det här var väldigt bra frågor! Jag ska göra mitt bästa för att svara utgående från den forskning jag läst och våra experters tidigare svar på liknande frågor.
Ja, forskarna verkar nog numera eniga om att nikotinet och en hel del av slaggämnena och tungmetallerna i cigaretter kan påverka kroppens utveckling under tonåren. Tänk det som att kroppen hela tiden ska kämpa mot ett gift och att det kan ta av den energin den behöver för att växa. Dessutom är just nikotinet lite knepigt, eftersom det verkar sammandragande på blodkärlen. Får inte blodet strömma fritt så som det var tänkt att det skulle och transportera alla näringsämnen och syre osv, så kan man kanske förstå att kroppen inte kan utvecklas till 100% som det var tänkt. Klart att vi alla är individer - och klart att det påverkar mer eller mindre även beroende på hur mycket man rökt - och det är klart att det påverkar när man kom in i och ut ur puberteten och de olika tillväxtspurtarna - och klart att regelbunden motion kan ha arbetat mot tex den blodcirkulationshämmande effekten...
Så kan någon egentligen "räkna ut" hur mycket du borde ha växt? Kan någon egentligen säga något exakt om hur nikotinet påverkat dig? För de facto har man inte gjort så mycket testande forskning - för vem vill testa nikotinets skadliga effekt på någons barn??? Man har ju inte bett 100 barn att röka 10 ciggar om dagen och jämfört med en testgrupp barn som inte röker... Cigaretterna och snuset kan enligt teorin ha hämmat din tillväxt - men det är omöjligt att säga hur mycket de gjort det.
Det är lika svårt att spekulera något om huruvida just du kanske skulle komma att växa ett par centimetrar till. Det går inte att förutspå tex på basen av när en viss individ kom in i puberteten hur länge ännu han kommer att växa. Så mycket kan man dock säkert säga att nu har du all chans i världen att få de centimetrar till som naturen eventuellt ändå hade planerat ge dig ifall din kropp fick chansen, för nu har den inte lika mycket gift att kämpa emot. Kroppen är väldigt tålig och kan kompensera för mycket här i världen, så tex kan ofta en person som lidit av anorexi nog senare efter tillfrisknandet hinna utvecklas en del av det som naturen hade tänkt åt hen. Men no one can say hur du skulle ha blivit utan tobaken. Kanske du inte skulle ha varit längre än du är nu?
Och så slutligen: Det är inte storleken som spelar roll ;) Jag har en 172 cm lång karl där hemma och han är bäst i världen! Verkligen! Visst vet jag att han lidit i yngre år av att han inte är så lång (fast han har också alltid sett yngre ut än han är i ansiktet), men med åren har han lärt sig att acceptera och gilla sig själv. Så det är ytterst få i hans omgivning som tänker på att han är kort. Han har lika mycket pondus, kunskap, makt osv i sociala sammanhang som vilken annan karl som helst. Själsvkänslan sitter ändå mellan öronen och syns inte på något måttband. Och dessutom passar han min längd (158 cm) alldeles perfekt <3 Se, det finns ju korta partners här i världen också som inte känner sig bekväma med flaggstänger till pojkvänner ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott