Penicillin och alkohol?
26.10.2013
hejhej, jag fick angina förra veckan, fick en 10-dagars penicillinkur förra torsdan (int nu på torsdan, utan förra å idag e 26:e) å idag ska ja på fest å ja undrar om ja kan far elä int? fö om ja sku far så sku ja drick å jaaaa.. ja har V-pen 1500mg, två piller på ett dygn.
e int så säker på de så javet int om ja ska drick heller... men nästa helg ska ja på fest! e de då fritt fram att dricka utan att tänka på penicillinen då kuren tar slut imoron å festen e sex dagar efter att ja ha tagi sista pillre? lilla jaaag :):):)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.10.2013
Hej  Åsikterna går verkligen isär när det gäller om det är skadligt att blanda alkohol och penicillin eller inte, Men kroppen behöver vara i bra skick för att läka ut en infektion, och då är det bra att låta bli alkohol oavsett om man äter antibiotika eller inte. Alkohol kan i kombination med till exempel uttröttning sätta ner kroppens immunförsvar och därmed försvåra läkningsprocessen. Alltså det finns inga bevis för att alkohol skulle minska effekten av antibiotika, men alkohol kan göra att ens allmänkondition och immunförsvar försämras och DET kan göra att antibiotikan inte kan hjälpa på det sättet det var tänkt.
Vissa antibiotika får absolut INTE blandas med alkohol eftersom det förorsakar en svår antabuseffekt med illamående och uppkastningar, eftersom det är svårt att veta vilka antibiotika preparat som innehåller det , är det säkrast att undvika alkohol under de dagarna som man tar antibiotika. Men sen när kuren är slut så är det ingen fara.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna