Röka och Supa
18.11.2013
Jag har varit ute med vänner och druckit lite. Senaste gången drack jag 4 burkar. Killarna blev fulla allihopa och jag är rädd vad det gör alkoholen till mig och mina vänner. Förlorar man hjärnceller av det? Vad händer med kroppen? ...

Ungdomsinformatören Lena svarar
Ungdomsledaren Lina svarar
26.11.2013
Hej ...!
Nu ska vi försöka att inte hötta med pekfingret för mycket, även om vi tycker att ni är väl unga att prova på alkohol och tycker helst att ni ska försöka vänta en tid ännu innan ni provar på nytt. Visst kan allt ha gått bra den gången du berättar om men det finns så massor av berättelser om när allt inte gått som det ska.
För din fråga berättar nog om att du på något plan förstår att alkohol kan vara farligt även om du inte säkert vet vilka följder den kan ha. Vilket i sig talar om att du kanske inte ännu är riktigt redo för det - och det finns en orsak varför man enligt Finlands lag inte får dricka alkohol före man fyllt 18 år, och det hör bl.a. ihop med att man ska vara mogen nog att förstå riskerna och följderna.
Men för att svara på dina frågor... För det första så påverkas en yngre människa helt annorlunda av alkohol än en lite äldre. En ung kropp i tonåren reagerar mycket starkare på alkohol än vad en äldre kropp gör, och ju yngre man är då man börjar dricka alkohol, ju större är risken att man blir beroende.
Eftersom det är så mycket hormoner i omlopp i tonåren så kan även utvecklingen påverkas av alkohol. Puberteten kan försenas, eftersom alkoholen har en verkan på hormonerna. Det kan tex göra att mensen uteblir hos flickor eller att mensen blir oregelbunden. Alkoholbruket orsakar också koncentrationssvårigheter och sämre minne, vilket stör inlärningen och i princip alltså gör den en dummare.
Det är alltså inte hjärnceller som dör av alkohol, men alkoholen påverkar hjärnans funktion negativt och kan verka dämpande på hjärncellerna = man blir "dummare". Senaste forskningar tyder dock på att alkoholen skulle hämma bildandet av nya celler, vilket är nästan lika illa.
Annat som händer i kroppen är att vi ändras när vi dricker - glad blir gladare, arg blir argare, ledsen blir ledsnare. Så det är alltså inte givet att man har roligare eller är på bättre humör av att dricka. Alkoholen gör också vår impulskontroll sämre, vilket ökar risken för olyckor. Alkoholen påverkar dessutom vårt tänkande så att vi kanske inte upptäcker faror tillräckligt snabbt eller alls, och därför ökar risken för att bli tex våldtagen eller misshandlad.
Och det här är bara några av de "fysiska" symptomen. Dessutom så kan ju alkoholen få dig att göra massor med annat dumt som verkar som en bra idé i fyllan men som du skäms över massor nästa dag eller resten av livet.
Så som du säkert redan visste, är alkoholen ett gift, som inte är hälsosamt för oss. Men visst kan vår kropp nog klara av en hel del gifter (som vi bl.a. får varje dag från att bara andas in) och andra ohälsosamma saker innan den får skador, men det hjälper ju att inte medvetet öka risken genom att dricka.
Vi har skrivit mycket om alkohol här på Decibel tidigare, så gå gärna in och läs mera! Texterna om alkohol finns under Information och har där bland annat samlat ihop en sida om varför det inte lönar sig att dricka alkohol.
Hoppas du inte tog illa upp av vårt svar och tycker att vi bara försökte skrämma dig, men vi vill bara att du ska ta hand om dig! <3
Hälsar Ungdomsinformatörerna Lena och Lina