Röksugen i samband med rökstopp.
29.08.2021
Hejsan, har ni några snabba knep för hur man skall stå ut med röksuget man får då man slutar röka, jag är en kille på 18 år som har bestämt mig för att helt sluta röka, slutade för ca en vecka sedan och det har hittils gått bra, har inte köpt några cigaretter eller rökt några av någon kompis. Jag har helt enkelt bestämt mig för att lägga av med rökningen, jag var aldrig någon storrökare men har köpt ett paket nu som då ibland. Mitt största problem är nog inte den fysiska abstinensen för någon sådan känner jag inte av, mitt största problem är det psykiska suget jag har. Direkt jag blir irriterad eller stressad är det första som kommer upp i mitt huvud att jag borde gå och köpa cigaretter för att det vore så nice med dendär lilla nikotinkicken man får. Jag har hittils klarat av att stå emot och har inte köpt några paket fast jag har velat extremt mycket då jag stått i kassan i samband med att jag har varit och handlat mat. Men har ni några knep för hur man skall minska röksuget? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2021
Hej.
Grattis till att du slutat röka! Det var ett klokt beslut, och jag vet att det inte är lätt - men det kommer att bli lättare. Just nu är det ännu så kort tid sedan du slutade så det är ännu den "värsta" perioden. Din hjärna måste hitta nya lösningar för hur den skall hantera stress och motgångar och det tungt - men så värt det.
Det som rökningen erbjuder, som man också blir utan då man slutar är att man får en "paus". Anta att du håller på med någonting riktigt stressigt, och du vet att bara du får denna grej klar så får du gå ut och röka - då har man dels en väldigt konkret sak att se fram emot, och dels får du en "belöning" då du blir klar med uppgiften. Dels belöningen av nikotinkicken och dels belöningen av att du får gå ut och ta en paus, andas djupare och samla dina tankar. Ofta är det själva pausen, avbrottet som man saknar mest. Nikotinkicken kan man ju ersätta med något annat nikotinersättningspreparat om man vill (zonnic, inhalator, tuggummi osv) men jag rekommenderar att du ändå - trots att du inte röker - tar dessa pauser. Gå ut och sätt dig någon minut, drick någonting eller ta en zonnic istället för en cigg. Din hjärna saknar belöningen av att gå ut och få ett avbrott i vad det nu kan vara som du höll på med, oavsett om det var ett stressigt jobb av något slag eller ett gräl.
Den andra stora utmaningen är att ersätta rökningen om man är van att feströka i samband med att man dricker alkohol, för då kan begäret bli ganska stort. Det som är tur idag är att man egentligen inte kan röka inne på krogen (med undantag för i rökrummen men de är ganska sunkiga), och för tillfället kan man ju inte gå på krog heller..
För mig själv var de tre första veckorna absolut värst, men sedan blir det faktiskt lättare. Och du kommer att märka att impulsen att röka kommer mer och mer sällan. Var stolt över att du slutade och fortsätt så!
Kram,
Tessi