Rökte en ciggar idag :D
23.03.2016
Så idag tog jag en ciggar och efteråt känt mig på bra humör. Har ofta känt mig nedlåtande och deprimerad då och då. Har ju lite problem med vad det ska bli av mig i framtiden :p.
Hursomhelst efteråt var det en trevlig känsla och fick mig på bra humör. Jag kände en glutta lycka på det viset jag inte gjort sedan jag var en liten grabb :P.
Har alltid undvikit sånt förut men undrat. Varför inte. Jag är snart 18 ändå och kan lika gärna hänga med på tåget. En ciggar är ju ändå inte så farligt eller?
Adam

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.03.2016
Hej Adam
Trist att du inte känt dig glad och på gott humör på en lång tid. Nu skriver du inget om det men kanske du vill återkomma med den saken så ska vi försöka hjäla dig med det också :)
Jag kan ju inte säga att det är ok att röka, eftersom det ju finns bevisat en hel massa skadliga biverkningar. Men man dör ju inte av en cigg heller. Fast jag kan ju misstänka att du inte kommer att nöja dig med en, du vill helt säkert upplveva känslan av välbehag om och om igen ;) Så plötsligt är du fast i nikotinbegäret, som inte är så enkelt att komma ifrån sen.
Det bästa skulle ju vara om du hittade något annat som kunde få dig på lika gott humör, som inte skulle vara så skadligt för dig.
Om du funderar över när du senast var riktigt glad och allt kändes bra. Vad kan du koppla till den stunden, vad var det som resulterade i den känslan? Är det något som du kunde försöka nu också? Kanske du hade en kul och givande hobby, eller kanske en bra vän, eller ett älskat husdjur? Det finns massor med saker som kan ge oss glädje i livet, bara vi kommer på dem. Ibland kan det vara något nytt som vi inte tänkt på tidigare.
Det är väldigt lätt hänt att vi söker tröst och lycka (ingen bestående lycka) via olika former av rusmedel som tex tobak eller alkohol. Tyvärr har de ingen bestående effekt, och dessutom blir man beroende och så samlas en massa gifter i ens kropp. Ett högt pris för att få känna lycka en kort stund. Därför borde du hitta ett annat sätt som ger en mera bestående lyckokänsla och som inte har några negativa sidor.
En av våra härliga experter har en egen sida där du kan läsa lite uppiggningstips, kolla HÄR.
HÄR, kan du läsa lite mera om hur man piggar upp sig själv.
UMO.se, har frågat ungdomar vad de gör för att må bra.
Hoppas du hittar något här ovanför att ersätta ciggarna med, och hör gärna av dig om du vill ha hjälp med något annat <3
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna