#sägnej
23.10.2015
Hej!
Hur är inställning inför droger främst gräs för unga nu? Ser de det som att det lär lika skadligt som alkohol men det ger ut mycket mera?Om ni förstår.
Börjar cannabis ersättas istället för alkohol?
Har ni några unga som ni kan diskutera med? Hur ser frågorna ut gällande detta?Å

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.11.2015
Hej!
Det var ingen lätt fråga du ställer - av den enkla anledningen att det är svårt att uttala sig för alla "ungdomar". Jo, det talas ju om ungdomar tex i media som om de vore en enda ansiktslös massa med en endaste åsikt eller beteende osv. Men det finns ju lika många åsikter och personliga val som det finns ungdomar. Vissa är totalt emot allt vad berusningsmedel heter, andra är totalt för allt och prövar allt, och den stora massan befinner sig kanske någonstans på gråskalan däremellan.
De unga som vi talat med (mellan 15 och 20 år gamla), så anser dock överlag att inställningen till cannabis har blivit betydligt mer accepterande än för bara något/några år sedan. Förr kände man kanske till någon som använder, nu har man fler i sin närmare bekantskapskrets som själva prövat/använder. För ännu bara något år sedan var det kanske bara i vissa gäng som man prövade eller rökte regelbundet, nu ökar andelen som prövat väldigt markant i allt fler kretsar. Man kanske är mer tolerant överlag; även om man inte själv vill pröva, så fördöms inte de som prövat/använder alls lika hårt längre av de som allmänt säger sig vara emot.
Kanske är det här rätt så logiskt, eftersom det sägs om cannabis att man under den första tiden (upp till 2 års sporadisk användning) beter sig och förhåller sig till cannabisen som om man skulle vara nykär. (bättre förklaring tex på Amelie Anderssons sidor och i hennes bok "Cannabis - en olycklig kärlekshistoria"). Man ser bara fördelarna och är snabb på att försvara sin nya älskling med miljoner mer eller mindre välgrundade argument.
I och med att det blivit väldigt lätt att odla och importera - få tag i överlag - så är det många "langare" nu som håller på att skapa sina nya kundkretsar exempelvis genom att bjuda gratis på fester och överlag berömma dess mer eller mindre påstådda goda egenskaper. Så än så länge idealiseras cannabisen kanske lite, ses genom rosafärgade glasögon. Men det kommer att vända. Det sorgliga i kråksången är ju tyvärr att användarna sällan inser att det långsamt men säkert barkar utför med dem. Cannabis är väldigt falskt, just eftersom de negativa effekterna lååångsamt smyger sig på och användaren inte själv inser eller ens minns hur bra koncentrationsförmåga de hade före användningen, hur gladlynta de var, hur pigga, hur snabbt de lärde sig saker... De kanske tycker hela världen är lite halvgrå och tråkig när de inte är höga, kanske reagerar på att de jämt glömmer saker numera, men kopplar inte ihop det - för de MINNS inte hur det var när de mådde bra. Amelie jämför det med att sitta i ett rum där lamporna styrs med dimmer. Varje dag dimmas ljuset en liten liten aning, så användaren märker inte själv hur mörkt det blivit efter ett tag.
Det där med att det skulle vara lika farligt som alkohol, men ge mera, är en av de starkaste myterna kring cannabis, ett av de bästa försäljningstricken. Eller snarare att det är mindre farligt än alkohol alltså. Men det beror på ren och skär okunskap. Folk fattar inte tex att de inte kan köra bil när de är höga - och framförallt inte att de inte borde köra bil flera veckor efter att de rökt på. Exempelvis fysisk ansträngning kan ju frigöra cannabinoiderna ur fettcellerna igen, så att du får ett nytt rus dagar eller till och med veckor efter att du rökt på. Alkoholen förbränns ju efter x antal timmar.
Dessvärre visar forskningen i Finland att cannabis inte alls ersätter alkoholen utan tvärtom!!! Blandmissbruket har blivit mycket vanligare, för folk håller absolut inte tassarna borta från alkoholen bara för att de röker på. Exempelvis polisens drogtest att alkoholanvändningen också ökat hos sådana som testar positivt för cannabis. Faran ligger såklart i att de snedtänder i och med alkoholen, förgiftar sig själva. Och naturligtvis i att en vacker dag räcker inte cannabis och/eller alkohol till för att nå det där ruset de vill ha, eftersom hjärnan bokstavligen bedövas i belöningscentra, utan vill de känna på samma sätt som förut måste de byta till någon starkare drog.
Som sagt, det finns en massa myter kring cannabis, som de nykära envist håller fast vid och oresonligt försöker motbevisa. Och langarna och hemmaodlarna öser på med mera myter - för sist och slutligen handlar allt om PENGAR!!!! Det är business på hög nivå och en mångmiljardmarknad. Och allt från legaliseringsförespråkare till myndigheter ser bara så långt näsan räcker, alltså att det inom kort skulle kunna innebära massor av pengar - men de ser inte långsiktigt, hur mycket mer det kommer att kosta samhället om 10-20 år när alla gräspuffare behöver sjukvård, missbrukarvård och rehabilitering.
Så försök att inte gå på alla myter. Försök att inte tro att typen som bjuder på en joint faktiskt är din vän. Försök att tänka långsiktigt. Försök att ta hand om dig själv. Det är ungdomsinformatörernas råd ;)
Vi kommer att ha just Cannabis som Månadens tema här på Decibel i januari tillsammans med Cannabisnätverket i Finland. Håll upp ögonen efter det :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (som också är koordinerar den rusmedelsförebyggande verksamheten i Korsholms kommun)