Skriva av mig lite
01.01.2015
Hej ! Är en kille på 16 som pluggar på i skolan (hår högskoleförberedande). Känner att jag har helt tappat lusten för alkohol, tycker det är helt värdelöst, man tappar minnet och gör saker man ångrar. Det är skit helt enkelt.
Det är såhär att jag har hittat mitt berusningsmedel i livet,Cannabis. Jag gillar allt med det. Tar bort min huvudvärk,stress,allt. Jag röker cannabis (oftast gräs,fördrar det framför hash) rätt så ofta. Har jag huvudvärk röker jag huvudvärken försvinner direkt. När jag känner mig nere och trött på allt så tar jag fram bongen och tar en hit och det försvinner och jag kan slappna av dagen ut. Har egentligen inget jag vill få svar på eller så ville bara skriva av mig lite här på sidan,känns bra att skriva när man är lite deppig... Är fundersam på livet,vad jag ska jobba som, göra med mitt liv. Om sanningen ska fram vill jag åka till Jamaica och leva med rastafari kulturen.
Japp, som sagt ville bara skriva av mig lite nånstans och här på sidan kändes bra att göra så på :) Fred

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.01.2015
Hej!
Nu har jag skickat din fråga till våra experter Eva och Camilla, som säkert svarar så fort de hinner.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej Fred!
Det är helt möjligt att Cannabisen till en början kan ge dessa positiva effekter, men det är förstås också helt individuellt från person till person. Det är också lätt att lura sig själv och låta sig dras med i ett begynnande missbruksbeteende. Genom att gå in för att ett yttre medel (i detta fall Cannabis) ger ro och välmående så skippar man ju alla "egna strategier" till hur man lär sig må bra. Inställningen blir den att man behöver "ta något" för att ändra sitt sinnelag och må bra. Lika som med alla andra droger bidrar användingen till toleransökning, alltså att man behöver större doser vartefter och man börjar använda oftare och oftare, och hamnar snart in i ett missbruksbeteende.
Enligt vad du skriver så har du inte bestämt dig för vad du vill göra med ditt liv, kanske inte vad du vill jobba med osv, utan har drömmar om att åka utomlands och "leva med i rastafari-kulturen". Det är mycket vanligt att man som Cannabisrökare har storslagna planer och är väldigt idérik i sina tankar, men oftast stannar planerna i just tanken.
Cannabisrökandets biverkningar kan vara nedsatt inlärningsförmåga, försämrat närminne, kan orsaka personlighetsförändringar, cannabismissbrukaren "bortkopplas från verkligheten", psykiskt beroendeframkallande, abstinensen kan orsaka irritation och sömnbesvär, handlingsförlamad, cannabisanvändaren tappar lusten att åstadkomma saker som inte är direkt kopplade till cannabis m.m...
Med hopp om att du finner meningsfullhet i livet och andra lösningar till att lösa deppigheten och andra åkommor.
Eva på Understödsföreningen för missbrukarvård i Svenskfinland