Sluta röka? ;(
05.11.2013
Jag röker, döm inte, jag vill verkligen slutaa!! men jag kan inte! en dag i skolan går bra men sedan om kvällen blir jag supersnål. vad ska jag göra som hjälper mig att sluta?? Det är många som säger att jag måste sluta och jag vill det men det går inte! :( Deprimerad tjej..

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
11.11.2013
Hej du deprimerade tjej!
Vet du, vi tror inte att det blir så svårt att sluta. Vi ska förklara varför vi tror det. Se, att bli beroende av nikotin tar faktiskt rätt lång tid, det räcker inte med en tobak (som med vissa droger), inte ens med ett paket, utan kroppen måste vänja sig vid nikotinet för att bli beroende. Ett tecken på att man faktiskt är beroende av nikotin är att man känner ett kroppsligt sug efter det, rätt starkt, som om man var hungrig eller kåt. Det här behovet kommer ganska snart efter att man rökt en tobak, eftersom mängden nikotin i kroppen sjunker rätt hastigt och gör att man får "nikkis" (abstinensbesvär) igen om i medeltal ungefär en timme. Att gå en hel skoldag utan detta sug visar nog på att du ännu inte är kroppsligen nikotinberoende, vilket kommer att göra det mycket lättare att sluta.
Det är mera troligt att det handlar om en vana, eller att du liksom ersätter något annat med tobaken, eller att du belönar dig själv med en tobak. Vanliga exmepel på det här är att tex vara van att smita ut på kvällen när föräldrarna gått och lagt sig, ta en tobak som uppiggning/tröst istället för en chokladstång eller att tycka att nä nu är världen nog så tråkig/jobbig/stressig att jag är värd en cigg för att varva ner. Och visst, man känner en stunds belöning, avslappning och njutning när man röker - för då blir det lilla nikotinmonstret man har i kroppen tillfredsställt för en stund. Det är alltså en illustion att nikotin är avslappnande, avstressande osv, det är bara den lilla kicken man får. Är man beroende så är det när man röker som nikkisen avtar för en stund och det är därför det känns skönt just då, smakar gott osv, men snart får man mer och mer nikkis igen. Därför är tobak faktiskt mer stressande än ett liv utan tobak. Och mindre dåligt samvete får man ju också av att inte röka ;) Men är man beroende, så ska man också se upp för att pröva andra beroendeframkallande grejer, allt från kaffe till droger, eftersom man eventuellt är av den typ som har lättare att bli beroende.
Som sagt, du är jätteung ännu och har säkert inte rökt så länge att du verkligen skulle vara beroende - plus alltså att du kan gå mååånga timmar utan att känna suget. Så troligen kan du slippa vanan genom att göra något annat distraherande istället för att ge efter och gå ut och röka. Brukar suget alltid komma en viss tid eller i en viss situation, så är det troligen mera en vana och då kan du "rådda bort dig själv" genom att tex ta ett bad, göra manikyr, sätta på en bra film, ringa en kompis - vadsomhelst tills du glömt vad det var du skulle göra (alltså röka). Kanske måste du fundera över ditt liv överlag - är det något skilt som får dig att ta en tobak? Tex för att smita undan något visst, slippa konfrontera något, röka istället för att göra en viss annan sak?... Minns att det finns ingen bra ursäkt för att röka, typ att stressa ner när man röker, trotsa föräldrarna, låtsas tuff osv. Det finns inget som säger att du måste röka.
Försök också att undvika källan till tobaken, alltså den person som skaffar tobaken åt dig och den/de du brukar röka med, om det går. Han/hon klarar nog av att inte se dig fullt så ofta någon vecka framöver (om inte så är han/hon en usel kompis!). Och fall absolut inte för något grupptryck! Se, grupptryck brukar också komma av att de som gör något dumt inte vill vara ensamma om att göra det dumma, de vill dela skulden med så många som möjligt och göra det dumma till något normalt och ofarligt.
För mera tips om hur du ska tänka för att sluta röka, läs fler frågor&svar i den här samma kategorin på Våga fråga!
Lycka till!
Häslar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna