sluta röka
08.05.2014
Hej jag är en 14 årig tjej och jag undrar hur jag skall kunna sluta röka.. Jag har rökt i ca 2 år nu och det är jättesvårt att sluta men mamma gillar det inte för att jag är så ung så nu har jag bestämt mig för att sluta och varje gång efter jag rökt känner jag mig dum för att jag har lovat mamma att jag har slutat men jag är ändå så beroende av det så jag kan bara inte låta bli .. svara helst så snabbt som möjligt, så jag hinner sluta tills hon får fast mig för kanske 1589:de gången :( löffi

Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.05.2014
Hej, löffi
Vi har haft ganska så stress här senaste tiden så tyvärr kommer svaret nu först.
Det är alltid svårt att sluta med en ovana, det spelar inte egentligen så stor roll hurudan ovana det är frågan om. Man kanske är beroende av dataspel, bita på naglarna, alkohol, peta näsan eller putsa öronen, tjaaa listan kan göras hur lång som helst. Det är alltid svårt att bryta en ovana, svårare ju längre man hållit på såklart.
Jag blir ledsen av att läsa att du redan som 14 åring rökt i 2 år och har svårt att sluta :/ Din kropp har som 12 åring blivit tvungen att vänja sig med alla gifter som finns i en tobak. En tobak innehåller ju en hel massa ämnen som är mycket skadliga för alla människor men speciellt farliga när man växer och utvecklas i tonåren. Åldersgränsen har ju ingen hittat på för att det är kul. Jag ska inte räkna upp alla skadliga biverkningar på rökning för dem har du säkert hört till lust och leda. Folk i allmänhet bryr sig inte om alla varningar som ropas ut från alla håll, man tänker lätt att nåjaaaa det händer ju inte mig och jag kan sluta när jag vill och jag slutar iaf när jag ska skaffa barn. Men saken är den att vissa skadliga reaktioner av tobak kan ta god tid på sig innan de börjar märkas. Det är inte ovanligt att man drabbas av tobaksrelaterade sjukdomar 10-30 år längre fram i tiden, ibland kanske ännu längre. Om man som ung rökt så finns risken att man senare i livet ska drabbas av tex lungcancer, stroke, hjärtinfarkt mm. Gifterna lagras i vår kropp, vissa delar i kroppen suger i sig gifterna som ett hushållspapper över en saftfläck.
För att sluta måste man verkligen vilja själv, det lyckas inte om man vill det bara till hälften. Sen kan det vara bra att fråga sig själv, varför man röker och varför man vill sluta. Man kanske använder tobaken som en sorts belöning, nu har jag varit duktig och läst bra till provet, eller tänk att jag klarade stressen med mopokortet osv tänk då på vilket pris du betalar för den här belöningen...ökad risk för att drabbas av någon form av caner, högt blodtryck -> stroke eller hjärtinfarkt, kanske inte bli gravid när du vill skaffa barn, eller kanske få ett sjukt barn, är kicken du får av nikotinet verkligen värt allt det?
För att nu inte drunkna i negativa saker så är det ju aldrig för sent att sluta, man kan alltid ge kroppen chansen att bli fri från alla gifter. Jag hittade en lista på hur snabbt kroppen återhämtar sig från tobaksrökning på 1177 vårdguiden.seEfter 8 timmar har kolmonoxidhalten i blodet minskat och ligger på normalnivå, efter några veckor ser man på din hud att den har bättre färg och inte så grå och glåmig som hos en rökare. Efter 4-6 månader har flimmerhåren åtehämtat sig i lungorna och man har inte så mycket slem och hosta som tidigare.
Det är bara du själv som kan bestämma att du ska sluta röka, och det är bara du själv som kan se till att du lyckas ;) Sätt upp ett datum när du ska sluta, ge dig själv små delmål (klarar jag en vecka så klarar jag två, så klarar jag en månad osv)
Försök tänka efter både en och två och kanske tre gånger innan du ska ta en tobak och fundera över om det verkligen är värt det, kan du vara utan den, vilka är fördelarna/nackdelarna med att ta denna tobak. Kanske du kan bestämma att du inte röker alls dagitd i skolan, kanske att du inte får röka på vardagar jaaa, du sätter upp regler för dig själv som inte är huvudlösa och omöjliga att klara av utan en realistisk plan som du har en chans att lyckas med. Det finns ju en hel del hjälpmedel på tex Apoteket men också i vanliga matbutiker som kan hjälpa dig att klara av att sluta, ta den hjälp du behöver, då är också chansen större att du lyckas.
Jag håller tummarna,
Kram från ungdomsinformatören Sanna