snurrrar i huvudet av alkohol
12.06.2015
Hej, jag undrar varför det alltid börjar snurra så mycket i mitt huvud när jag e på fest och dricker alkohol(vet att jg inte borde dricka så skippa å påminna mej om de ;)senast jag var på fest drack jag några cider och 1 päärynäviini, och efter det kunde jag knappt ens fokusera, allting bara snurrade... Varför påverkas jag så?
Jag tycker liksom alla andra blir tönttiga och skickar runt meddelanden och ringer folk de inte borde ringa.. I mitt huvud baa snurrar det juh... Själva fyllan är ju inte direkt kul när allt baa snurrar... #partybrudn

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Jenny svarar
18.06.2015
Hej!
Ja, man nog bli yr utav alkohol eftersom det drabbar bl.a. balanssinnet. Olika människor påverkas lite på olika sätt av alkohol, det är mycket individuellt. Om du annars också blir lätt yr, så är chansen att bli yr av alkohol större än om du inte annars gör det. Om du känner att du annars också ibland känner att det snurrar i huvudet, kan du fast prata med din skolhälsovårdare om saken. Sen kan man ju alltid fråga sina föräldrar hur de blir då de dricker för ofta kan det vara att man får lite liknande symptom som endera av dem. Kan ju nog hända att dina föräldrar inte vet att du dricker eftersom du inte får göra det och vet det också själv. Det finns positiva sidor med att bli negativt påverkad av alkohol -då dricker man inte alls eller åtminstone inte för mycket. Det är bra att dricka mycket vatten -alltså överlag och så kan ju något med att man inte har tillräckligt salt i kroppen kanske göra en snurrig. Det är bra att man känner sig själv och sin kropp -hur man funkar alltså, så man vet ungefär vad man inte tål och slipper må dåligt.
Med vänliga hälsningar, ungdomsinformatören Jenny och hälsovårdaren Annika