snus
26.03.2014
Jag har snusat i några månader dagligen men har försökt att sluta och vara utan någon dag. Idag mår jag jätte dåligt och undrar om det är för att jag varit utan snus. snusmumrik

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.03.2014
Hej snusmumrik!
Ja troligen är svaret på din sista fråga. Troligen har du nu abstinensbesvär, "nikkis" fastän efter nikotinet i snuset, och det visar sig på lite olika sätt för olika personer. De flesta blir rastlösa, irriterade, kan inte tänka på annat än en prilla, är upp i varv eller blir till och med mycket lättare arga. Man kan få fysiska abstinensbesvär också, som just illamående, lite huvudvärk eller ett ordentligt sug, som att kroppen behöver något med vet inte vad (eller det vet man ju, men ändå).
Men EGENTLIGEN ska inte nikkis kännas så mycket värre än att gå omkring och vara småhungrig eller småkåt, resten sitter bara i hjärnan. "Nikotinmonstret" sitter i vanorna, i att man hjärntvättat sig själv till att tro att man absolut måste få nikotinet, i livsstilen osv. Rent kroppsligt så brukar symptomen gå över på 1-4 dagar, lite beroende på hur beroende man är och hur den egna kroppen reagerar på beroende. Efter allra senast en sisådär 10 dagar borde kroppen vara återställd från suget efter nikotinet.Snabbare går det om man inte fuskar, såklart, men inte heller utsätter sig för frestelser. Klart att abstinensbesvären skulle försvinna om du fick tag på snus, men snälla fundera allvarligt på att sluta. Att snusa är ju ändå så jobbigt också med tanke på att snus är svårt att få tag på - det är ju förbjudet att sälja det i Finland.
Så skulle du klara dig några dagar till så skulle du säkert slippa beroendet! Ta chansen!!!
Kolla våra sidor om hur man slutar röka - samma sak gäller för att sluta snusa. Du hittar det ännu den här veckan som Månadens tema (kolla bildspelet på första sidan eller snabblänkarna här uppe till vänster), sedan finns det under Information -> Kroppen.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott