Snusning, potens?
07.11.2014
Hej!
Jag har snusat i kanske 6 månader nu. Det går en dosa på 2-3 dagar, jag har märkt att när jag runkar så går den inte upp till 100% alltid, eller när jag har hånglat med nån flicka står den inte direkt som den brukar. Kan snuset vara felet? Men säg gärna vad annat som skulle kunna vara felet. Jag har inget problem med att sluta.
Viktigaste av allt. Om det beror på snuset, hur länge tar det för min potens att bli återställd? Jag kan ju inte ha förstört mej själv efter ett drygt halvår. Snälla sej att det här giftet inte är så farligt...
Jag är i bra form annars. Jocke
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.11.2014
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Tack för din fråga. Snus kan orsaka erektions problem så som alkohol och vissa läkemedel. Men eftersom du är en ung frisk person så är troligen orsaken något annat. Mannens könsorgan består av flera delar som du säkert vet. Penis innehåller tre stycken svällkroppar, två på ovansidan och en på undersidan. Svällkropparna är uppbyggda ungefär som en tvättsvamp och fylls med blod när mannen blir sexuellt upphetsad och får erektion. Penis blir då större och reser sig. Urinröret går genom den undre svällkroppen och mynnar på den främre delen av penis, som kallas ollonet och täcks av förhuden. Ollonet är mycket känsligt, och beröring leder oftast till lustfyllda känslor. Du skriver att du är grundfrisk så om du inte har några fysiska men så troligen är inte orsaken heller fysisk.
Vanliga orsaker till erektionsproblem är stress, oro, prestationsångest. Kroppen fungerar i samspel med sk knoppen. Det är ju fakta att erektionen kan störas av flera anledningar eftersom förmågan att få stånd beror på ett samspel mellan känslor, nervsystem, blodkärl, muskler och bindväv.
Som råd skulle jag säga att om möjligt lugna ner situationen försök att inte stressa och tänka på det helatiden och se om problemet löser sig. Men om du märker några fysiska förändringar så ska du nog kontakta din hälsovårdscentral eller skolhälsovårdare för att få en sakkunigs bedömning av saken.
Ha en trevlig höst!
Tiina Palonen, ungdomsinformatör / www.reimari.info