Social mode on...
17.02.2014
Hej! jag har märkt en sak.. att om jag dricker så känner jag mej modigare och "socialare".. jag vågar vara mej själv och inte bry sej i vad de andra tycker och tänker om mej. Det är så härlit att kunna vara sej själv ibland inför andra, för att annors har jag jättedålit självförtroende och enda jag kan tänka på är oftast hur jag ser ut, tycker hen jag är ful och såna saker.. (det hände lite grejjer jag mådde dålit av där före). jag vågar ge utlopp för mina känslor då och ha verkligt roligt. Jag får bättre självförtroende och lever för stunden.. yolo lixom :3 Jag är för liten för att dricka, men jag vill fortsätta känns så. Nykter oxå altså.. och jag vet att det är dåligt att dricka och att det förstör hjärnan men jag vill inte sluta :( ...

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.02.2014
Hej, va bra att du skrev hit till oss, så har vi en chans att hjälpa dig att få känna det sådär ljuvligt men utan alkohol. Här kommer några tankar från en av våra experter som har egen erfarenhet av alkoholism hon använder inte sitt riktiga namn här.
"Om jag skriver att "du är som gjord för att bli alkoholist" så kanske du inte ändå tar det på allvar, ung som du är. Nu är det bara så att vi människor upplever alkoholens verkning på så olika sätt. Vissa känner sig olustiga och konstiga av alkohol medan andra tycker om den känslan, precis som du gör. Du har redan märkt att du blir "annorlunda" på ett sätt du gillar, för det mesta. Tyvärr så är det inte ditt rätta JAG som kommer fram utan alkoholen för dej till en värld där du känner dej tryggare med dej själv. Nu är ju alkoholen ett gift som förvandlar hjärnan, bedövar och tar bort hämningar och blyghet mm. Se runt dej på hur dina föräldrar använder alkohol, ja släkten i stort. Alkoholism är en genetiskt ärftlig sjukdom i de flesta fall.
...Vore du nu förnuftig så skulle du söka en helt annan väg att bygga upp ditt självförtroende och bli ett med dej själv UTAN KEMISKA MEDEL! Satsa på positivt tänkande böcker, eventuell terapi, ja vad som helst, men akta dej noga för alkoholen, kung alkohol är listig, falsk och stark."
Lycka till!!
KRAM /Joanna
Ganska hårda ord där men tyvärr så ligger det nog en hel del i det hon skriver. Fast du tycker att du vågar vara dig själv och kan släppa loss så är det inte säkert att ditt påverkade jag är ditt riktiga jag. Sen är det också så att i början behövs det kanske inte så jätte mycket alkohol för att du ska känna den här känslan, men ju mera du vänjer kroppen vid alkohol ju mera kommer det att behövas för att du ska uppnå samma känsla. Det är ju dessutom både på gott och ont som alla hämningar släpper. Jag har sett unga tjejer som dragit ner byxorna strax utanför dörren till uf lokalen och kissat inför alla som velat se. De har inte brytt sig just då....men du kan tänka dig hur snacket kan gå på måndagen i skolan, då folka tisslar och tasslar i korridoren då hon kommer gåendes. Hur kul är det? Eller i stundens hetta har det känts helt rätt att ha sex med den 5 år äldre sk*t snygga killen i baksätet på hans bil, medan hans kompisar står på utsidan och kikar in...dessutom är killen inte alls sk*t snygg sen när man ser honom nästa helg, han är nästan äcklig, vem vet vad man får för symtom efter att ha haft sex med honom, kliar och svider eller ännu värre, mensen kommer inte :(Listan skulle kunna göras hur lång som helst, det finns miljoner saker som man kan tycka är helt ok att göra eller säga i påverkat tillstånd som man aldrig skulle drömma om att göra eller säga när man är nykter. Man ska komma ihåg att alla inte är påverkade som man träffar, en stor del kommer att komma ihåg exakt ALLT nästa vecka.
Jag håller helt med Joanna om att det finns så många bättre sätt att stärka sitt självförtroende så man kan vara just den där trevliga, öppna personen varje dag utan att behöva må dåligt eller skämma ut sig. Vi har ju massor på våra info sidor om detta, vi har haft det som ett månadens tema. Kolla HÄR . För att läsa allt vad vi skrivit om självförtroende och självkänsla. På biblioteket finns massor med bra böcker också, om du frågar av personalen var de har böcker om självförtroende kan de hjälpa dig att hitta till rätt hylla. Här kommer några tips:
Självkänsla nu! och Mera Självkänsla, En härlig bok,  Så dumt!, Du äger!, Du leder! Av Mia Törnblom
Tack igen för att du skrev hit, vi håller tummarna för att allt ska gå bra!
Kramar från ungdomsinformatören Sanna