Vad ska jag göra
27.01.2022
Hej!
Jag äter antibiotikan amoxicillin eftersom jag varit förkyld länge. Sista dagen jag äter kuren är lördag. Mina vänner kommer dricka alkohol på lördag och jag vill inte missa det. När jag började kuren var jag bara lite förkyld, och nu känner jag inte av förkylningen längre. Kan jag sluta med antibiotikan en dag tidigare (alltså att sista dagen är fredag) eller äta istället för 2 per dag, 2 och en halv?

Ungdomsinformatör Kix svarar
28.01.2022
Hejsan!
Tack för frågan. Du ska absolut äta antibiotikakuren till slut!! Det är jätteviktigt att man gör det när man har blivit utskriven antibiotika, oavsett hur man känner sig. Fast du känner dig bättre nu så kan det ändå vara att du har kvar av bakterierna i din kropp, och om dessa överlever på grund av att du slutar din antibiotikakur för fort, så kan du mittiallt ha ”skapat” mera antibiotikaresistenta bakterier för att de har fått ”öva” mot antibiotikan en gång (för att säga det lite simplifierat). Alltså att bakterierna i fortsättningen inte kommer reagera på den typ av antibiotika som du har fått, och därmed kommer den typen av antibiotika inte hjälpa, vilket kan bli farligt. Antibiotikaresistens håller på att bli ett stort problem i världen idag.
Titta på bipacksedeln som du fick med din antibiotika. Jag kollade upp den och där står ingenting om användning tillsammans med alkohol (med många antibiotikasorter kan man dricka måttligt utan att det tar bort antibiotikans effekt nämnvärt, även om det inte är rekommenderat och man borde kolla med läkaren först).
MEN!!! Man ska ändå inte dricka alkohol med antibiotika! Detta är bland annat för risken att man kan bli för full och spy upp antibiotikan och då är vi tillbaka i samma risker som i stycke 1 här - att kroppen inte får i sig hela kuren och vissa bakterier överlever. Men det är också det att det belastar din kropp väldigt mycket – speciellt den här typen av antibiotika (amoxicillin) belastar levern, och lägger man alkohol på det också så blir det väldigt mycket belastning på levern på en gång, plus att du varit sjuk och ännu är i återhämtningsfasen från det så det kan bra vara det skulle bli för mycket för din kropp och ditt immunförsvar på en gång. Speciellt om du också vill få bort svampinfektionen snabbt.
Jag skulle rekommendera att du far ut med dina kompisar i alla fall, men lämnar bort alkoholen. Jag tror nog du får roligt trots det :) Ifall du har körkort kanske du kan vara chaffis åt dina vänner? Det brukar vara uppskattat, och så är det inte din tur nästa gång kompisgänget behöver någon som kör ;)
Jag såg att du också lämnat en kommentar här nedan. Tyvärr är svampinfektion en biverkning man kan få av antibiotika, just för att det rubbar bakteriebalansen i kroppen. Jag antar du menar underlivssvamp? Det kan vara jobbigt att ha, men det finns receptfria krämer och piller för det på apoteket. Titta under hyllan som heter nåt i stil med ”intimprodukter”. HÄR har Tessi svarat på en tidigare fråga om svampinfektion efter att ha ätit antibiotika, det svaret kan du gå och läsa för det är jätteinformativt skrivet :) Det vore bra om du berättade för apotekspersonalen vilken antibiotikasort du har ätit och vilket problem du upplever, så kan de hjälpa dig. Det finns nämligen en viss typ av svampinfektion som man kan få som biverkning av just precis den här antibiotikan som du äter. Det kan kännas lite intimt att prata om såna här saker med någon, men tänk på att det här är deras JOBB, som de fått utbildning i. Ifall problemet kvarstår så kan det vara en idé att uppsöka sjukvården igen och berätta om det.
Jag hoppas du blir frisk från alla dina symptom så snabbt som möjligt och slipper äta antibiotika igen på väldigt länge! Det blir nog säkert en kul kväll ska du se, även om du inte dricker.
Kram, Kix