Vänster testikel rörlighet
25.04.2025
Min vänstra testikel är väldigt rörlig den kan svänga sig uppåt väldigt långt så att testikeln blir nästan svängd upp och ned med blodkärlen ovanpå. har inte haft så tidigare. min högra testikel är helt normal och går ej att röra alls. har ingen smärta alls. Är lite orolig att jag kan få en så kallad testicular torsion. kan man få en testicular torsion utan att man känner smärta alls borde jag vara orolig? yup

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.04.2025
Hej,
Jag kan givetvis inte med någon säkerhet uttala mig om ditt tillstånd eftersom jag inte känner till mer än det du skriver, men på basen av detta kan det t.ex. röra sig om någonting som kallas Bell Clapper anomali, vilket innebär att de fästningar som normalt finns inne i pungen och håller testikeln på plats saknas. Det är ofta detta tillstånd som är den bakomliggande orsaken till testikelvridning, men det innebär givetvis inte att alla som har anomalin skulle råka ut för testikelvridning. Symtomen på testikelvridning är svår smärta i testikeln, så jag tror inte att du behöver oroa dig för att du inte skulle märka det om det inträffar.
Testiklarna skall vara rörliga för att själva kunna höjas och sänkas för att reglera temperaturen inne i pungen, så det kan också hända att ditt tillstånd är helt normalt, det är svårt att veta utifrån enbart din fråga.
Jag rekommenderar att du bokar tid till en läkare som kan undersöka dig och vid behov skicka dig vidare till en urolog. I de fall där Bell-Clapper anomali upptäcks kan detta åtgärdas och på så sätt minskas risken för testikelvridning. Börja med att ringa till din egen hälsocentral och boka en läkartid.
Kram,
Tessi