Varför varför
15.12.2014
Hej!
Jag har ett litet problem. När jag dricker alkohol och blir rätt ful så börjar jag ljuga om olika saker, helt jävla onödigt. Det kan vara allt från små saker till stora saker. Vanliga förekommande lögner att jag har varit med nån kille, att killen och jag har legat med varandra fast jag inte gjort det. Sen på morgonen vaknar jag upp och ångrar självklart det som sagts eftersom det är en lögn. Varför gör jag såhär? Det är ju helt jävla onödigt? Vad är det som gör att jag vill ljuga om något sådant här? Åh får panik över mig själv som gör såhär. Sen på morgonen kan jag inte göra annat än bara hoppas på att de jag ljugit för har glömt bort det... Finns det något tips på så att jag skall sluta med de här lögnerna när jag blir full. Jag fattar att alla människor ljuger och lite överdriver men jag tror ingen gör det på den nivån som jag gör. Kan tänka mig att det ligger något psykologiskt bakom det hela.. Tips och hjälp...

Ungdomsinformatören Sanna svarar
18.12.2014
Hejsan kära du!
Tjaaaaa varför gör du så här? Månne det kan vara någon form av självhävdelse? Att du på något sätt känner dig sämre eller i underläge av någon orsak och så börjar du skryta och skrodera över saker som egentligen inte hänt. Kanske du skulle vilja att vissa av dessa saker skulle hända?
Jag tror att du måste ta dig en ordentlig funderare över alltihopa och försöka bena ut vad som kan vara en orsak. Om det skulle vara att du på något sätt tycker/tror att dina kompisar skulle gilla dig mera/bättre om du hade varit med en massa killar, eller kanske just någon speciell kille. Verkliga vänner brukar inte värdesätta varandra på såna grunder.
Oftast brukar det vara frågan om dålig självkänsla/självförtroende om man känner att man måste överdriva och förbättra saker för att duga. Nu vet jag ju inte om det kan stämma för dig, men vi har ju en hel massa bra infosidor om hur man stärker sitt självförtroende och höjer sin självkänsla. Kolla HÄR.
Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att totalt lägga om stilen och sluta med ljugandet men du klarar det helt säkert, ge inte upp fast det kommer bakslag.
Övertyga dig själv om att du duger precis som du är och att du är den perfekta versionen av just dig <3
Kanske måste du sänka kraven lite på dig själv, ofta är det bara vi själva som sätter upp skyhöga krav för att duga. Andra har fullt upp med sig själva och tänker inte på vad någon annan har gjort eller inte gjort.
Jag vet inte om du fick svar på dina funderingar här nu men om du ännu funderar över något eller vill ha mera svar så sätt en kommentar.
Kram från ungdomsinformatören Sanna