vattenpipa farligt?
22.11.2014
hej, jag undrar om vattenpipa är farligt, och om det finns nån åldersgräns på den, för när jag googlat så står det ju att det är gsnska farligt, men när jag frågor folk jag känner påstår dem att det inte är farligt... tack på förhand :) Undrande

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.11.2014
Hej!
Vi har skickat din fråga till två helt nya experter, Eva och Camilla på UMS rf (Understödsföreningen för missbrukarvård i Svenskfinland), vi ska se vad de kan hjälpa med i den här frågan. :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Jo, vattenpipa kan jämföras med tobaksrökning. Allt köp av tobaksprodukter har en åldersgräns på 18 år. Eftersom vattenpipsrökaren jämfört med cigarettrökning drar i sig större mängder rök och drar röken längre ner i lungorna tar kroppen upp mer av de skadliga ämnena. Att röka vattenpipa i grupp tillsammans med andra kan dessutom ge signaler som bidrar till kortare steg vidare till annan form av drog.
Hälsar Eva och Camilla