Allergi & fransförlängning
14.01.2018
Hej. Jag är en tjej som har väldigt korta fransar så jag har under en lång tid funderat på att göra fransförlängning i vasa? Eftersom det antaglugen är närmast vaf jag bor? Men då undrar jag eftersom jag har en del matallergier och allergi mot pollen så finns det tro möjlighet att göra ett allergi test inann? Har sett att det finns såna möjlugheter i sverige 48 timmar före så man inte behöver få röda och svullna ögon osv i onödan. Har även sett att det finns "sensitive lim" men vet inte om det finns i finland?
H. En tjej som jätte gärna vill göra fransförlängning Tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.01.2018
Hej!
Nu tror jag att det vore bäst för dig att få testa limmet före, just pga dina metallallergier. Jag har för mig att limmen som används överlag är väldigt starka (klart att de måste vara det), och det är inte säkert att så kallade ekolim eller sensitive lim hjälper heller, det beror ju helt på vad du kan tänkas reagera på.
Däremot tror jag nog att alla kosmetologer osv som erbjuder fransförlängning är helt med på att man prövar limmet först. Mitt förslag är därför att du googlar fransförlängning Vasa och ringer till de ställen som verkar intressanta och kollar eller så far du en helg till Vasa och traskar in till dem och frågar. Mycket möjligt kan de då kan pröva med lite lim först, tex någonstans i ansiktet. Får du ingen reaktion inom typ 2 dygn, så bokar du tid till följande gång du har ärende till Vasa.
Utan att nu nämna vilken kommun du kommer från, så har jag nog för mig att det finns personer som gör fransförlängningar närmare hem också - har du prövat googla? Det kan vara såväl kosmetologer med hemmamottagning som skönhets- eller frisörsalonger som kan råka ha den tjänsten, om inte annat kan du ju fråga bekanta som har förlängda fransar var de gjort sina.
Hälsar Liselott