Anisktsform
29.07.2014
Tjenare decibel! Nu är det så att jag kom att tänka på att kan ansiktsformen ändras från när man har varit bebis till barn och barn till ungdom och ungdom till vuxen? Fick höra av min mamma att när jag var mindre och lite rundare så hade jag mera fyrkantigt ansikte, men nu när jag är så smal så har jag mera ovalt ansikte. Beror det på att när jag var tjock så hade jag sån ansiktsform och nu när jag är smal så har jag oval ansiktsform? Eller är det bara så att ansiktsformen ändras hela tiden när man växer? Love

Ungdomsinformatören Lena svarar
30.07.2014
Hej Love!
Självklart ändras formen på huvudet när man växer, det är ju logiskt att huvudet växer i samband med att kroppen utvecklas. Själva ansiktet växer i samma väva, vissa drag blir mera utmärkande med åldern, tex näsan blir större, käkbenen står ut mera etc.
Men det du menar orsakas nog mest av att du gått ner i vikt. Då har du blivit smalare också i ansiktet, varav rundheten ("fyrkantigheten") som man har som liten försvunnit. Om man är rund och kanske lite överviktig är det ju främst i kinderna och hakan som "det extra" sitter (på tal om ansiktet), så när man går ner i vikt försvinner rundheten från kinderna och hakan, vilket oftast resulterar i en ovalare ansiktsform.
Fin är du oberoende av formen på ansiktet! :)
Hälsar ungdomsinformatören Lena