BORT med ridbyxlår
26.05.2014
Hej! Jag har sådana fula ridbyxlår, avskyr det!! Jag vill ha fastare lår och rumpa och få bort ridbyxlåren! Kan man göra det överhuvudtaget? Vad krävs, och hur för man? Och sedan, hur gör man för att få bort plufs kring höfterna permanent, eller iallafall så att det inte kommer tillbaka? Har en putmage dessutom som gör att jag ser gravid ut :s funkar träning av magmusklerna till det? Skulle också gärna vilja gå ner 3-4 kilo och se så där naturligt och fint smal ut som jag gjorde i vintras. Suck. linnéa
PT Sarah svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
05.06.2014
Hej, vi ska kolla med vår personlig tränare expert Sarah, hennes svar kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej Linnéa!
De flesta kvinnor har lite ridbyxlår, vi är skapta så av naturen oberoende av om vi gillar det eller inte! Det som man kallar ridbyxlår är fettansamlingar på lårens utsida, d.v.s. går du ner i vikt så försvinner också ridbyxlåren så småningom. Tyvärr är det ju så att man inte kan ta bort fett på bara ett speciellt område på kroppen, då man går ner i vikt minskar fettet jämnt över hela kroppen. Nu vet jag ju inte hur du ser ut, men om du säger att du vill gå ner några kilon i vikt så tror jag att det skulle bidra till att ridbyxlåren skulle minska. Med hjälp av styrketräning kan du också både forma om kroppen och öka din förbränning, jag skulle rekommendera att du börjar med detta om du inte redan gör det! Det finns jättemånga superbra övningar för lår och rumpa, du kan t.ex. googla på Utfallssteg, Knäböj och Marklyft. De här är de främsta övningarna för låren och rumpan. Då du går till gymmet ska du be någon i personalen att visa dej hur du ska göra, så du utför rörelserna rätt. Du kan också göra de här övningarna hemma men då är det extra viktigt att du tar reda på hur de utförs korrekt, så du inte skadar dej. Plufset på magen minskar troligtvis också om du går ner några kilon, sen ska du ju passa på och träna hela kroppen om du går på gymmet, då får magen också samtidigt sin träning. Det är bra om du kan styrketräna 2 gånger i veckan och utöver det är det jättebra att promenera, raska promenader gör susen för fettförbränningen!
Jag gissar att du vet hur man ska göra för att gå ner i vikt, men jag vill ändå poängtera att det är jätteviktigt att äta riktig mat regelbundet 3 gånger om dagen plus 1-2 mellanmål. Lämna bort allt socker och allt som innehåller socker, minska också gärna på sånt som innehåller vitt mjöl, t.ex. bröd, flingor, pasta och dylikt. Öka i stället mängden grönsaker och frukt och drick 1-2 liter vatten om dagen.
Hoppas du fick svar på dina frågor!
Hälsningar,
PT-Sarah