Bristningar
16.12.2013
Börjar bli riktigt förbannad på mina bristningar,de bara blir fler och fler. Har på insidan av låren och några ovanpå låret,senn är typ hela skinkorna fulla.har jag också upptäckt att det börjar komma på brösten också. SÅ till saken, vad ska man göra för att 'förhindra' dem att komma och hur får man bort dem? Hjälper det faktist att återfukta huden? Snälla snälla ge alla tips ni har! Tack :) Blommon

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.12.2013
Hej!
Fukt. Torrborstning. Enkelt uttryckt ;) Men jag ska berätta lite mer utförligt.
Hudbristningar är det tyvärr vanligt att man får i tonåren, speciellt tjejer och speciellt sådana tjejer som växer och utvecklas snabbt. Dels drar vissa i höjden så det bara knakar om det och dels ska man få de kvinnligare kurvorna. Då kanske inte huden hinner utvecklas i samma takt, precis som när magen växer på en gravid kvinna. Hos tonårstjejer är det vanligt att få bristningar just på låren och rumpan, på korsryggen och på brösten, i en del fall även på magen och till och med på ryggen.Skaffar man tex inte en ordentligt bra BH som stöder brösten (inte något spets-tjafs från HM...) så kan brösten både växa så snabbt och bli så tunga att huden på dem brister - så skaffa en förståndig BH. De behöver inte alls se ut som en "mommo-BH", det finns snygga bra BH:ar också, men man måste pröva ut dem mera (läs annars mer om hur man hittar en passlig BH under vårt tema under Information om Bröst, som var förra månadens tema).
De underliggande hudlagren är "trögare" än de övre och det är just de undre som brukar brista. Väldigt sällan uppstår det riktiga sår i huden utan det brukar blir mörklila streck med tunnare hud ovanpå. Med tiden så bleknar de här ärren nog så att de i bästa fall blir nästan osynliga. Men de försvinner nog aldrig helt och även om det finns laserkirurgi och mirakelsmörjor som påstår att de ska ta bort bristningar så är det inte helt möjligt. Man kan göra ärren lite mindre märkbara tex med plastikkirurgi, men aldrig återfå den felfria huden. Bättre alltså att förebygga.
Förebygga att få mer bristningar gör man alltså genom att tillföra fukt och torrborsta. Fukten ska alltså inte vara vatten utan bodylotions eller hudoljor som för in fukten på djupet i hudlagren. Det finns bla en hudolja som brukar rekommenderas åt alla väntande mammor, Body Oil (finns bla på apoteket), men jag har även hört forskningsresultat om att den inte är så fantastisk som den utlovas att vara. En del säger att naturliga oljor, som mandelolja eller morotsolja (eller till och med olivolja ur köksskåpet) är bättre. Men absolut bättre än ingenting. För när man smörjer in den, så kan man passa på att massera och knåda huden ordentligt, så där på djupet, för det förbättrar blodcirkulationen. Då får huden bättre syre och förnyelsen av cellerna stimuleras. Då har huden bättre chans att växa ikapp med kroppen. Samma sak med att torrborsta kroppen före man går i duschen. Då tar man ett par speciella torrborstningsvantar (brukar finnas i "skönhetshyllorna" i större varuhus och i skönhetsbutiker) eller en "hårdare" tvättsvamp eller i värsta fall till och med en grov handduk och borstar huden i cirklande rörelser så att den börjar rodna lite lätt.
Så framförallt är det bara att försöka lära sig att leva med hudbristningarna. Man glömmer dem nog och de bleknar ju såklart - plus att det ändå är så många som har dem. De är känsliga för resten av livet, så man ska helst inte tex sola dem - och då syns de ju också bättre eftersom de inte blir bruna. Tyvärr. Av egen erfarenhet (ser ut som ett dragspel på både mage, övre låren och brösten) så vet jag att de i slutändan absolut inte har någon betydelse vare sig för hur älskad man kan bli och hur åtrådd av sin partner man kan bli. Får man komplex för dem, så sitter problemet mellan öronen och då är det där man ska försöka reda ut det. Läs också mer om hur man blir av med sina komplex här under Informtion ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott