Bristningar?
06.12.2017
Hej decibel! Ni har en grymt bra sida som hjälper otroligt mycket ... jag har bristningar eller några andra rödlila sträck på mina bröst. Vad kan de vara och kan man få bort dem? H

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.12.2017
Hej H!
Tack för berömmet *rodnar lyckligt* :D
Högst troligen har du fått hudbristningar på brösten. Det brukar hända när någon kroppsdel växer snabbare än vad huden hinner med att töja ut sig och växa i samma takt. Det är vanligt att man får hudbristningar, stretchmarks på engelska, både i tonåren, om man går snabbt upp i vikt och på en gravidmage. Tjejer brukar kunna få det just på brösten när de växer relativt hastigt under puberteten (nu talar vi alltså några månader, det är inget som händer över en natt), men det är också vanligt att få det på höfterna, rumpan och låren när de kvinnliga formerna utvecklas. Växer man "massor" på längden, tex 15 cm på ett år som vissa kan göra i puberteten, så kan man också få i ryggslutet och på både lår och vader, till och med på axlarna, men det är kanske inte lika vanligt. Killar kan också få hudbristningar om de växer hastigt i tonåren.
Tyvärr är det inget du kan göra åt hudbristningar som redan uppstått. Det är helt enkelt så att vissa hudlager går sönder (oftast inte det översta, så de ser inte ut som sår) när det som finns innanför växer för hastigt, och då blir det ärr av det. Hudbristningarna syns först som mörkröda eller lila streck, men de ljusnar nog med tiden. Om ett tag så kommer de bara att synas som ljusare streck på huden och de har en lite "skörare" yta, som andra ärr. Solar man massor, så kommer hudbristningarna att synas tydligare, och de är också känsligare och bränns lätt i solen. Men man solar kanske inte brösten så ofta, och det är ju inte ett område man visar så mycket, så de flesta som har hudbristningar på brösten brukar inte bry sig så hårt. Det är inte heller något tex framtida pojkvänner kommer att bry sig om, tror jag.
Det du kan göra för att förebygga så att du inte får fler bristningar är att smörja in brösten, och andra ställen som du märker att växer nu, med fuktighetslotion eller hudolja. Det finns en olja som heter BioOil (vit och orange förpackning) som säljs i varuhus som brukar rekommenderas tex när gravidas magar växer hastigt. Poängen är att tillföra huden tillräckligt med fukt, men samtidigt stimulera blodcirkulationen. Då är massage bra, likaså att torrborsta huden lite lätt innan duschen (eller skrubba lite lätt med duschsvamp i duschen), så att huden kan växa bättre och bli mer elastisk. En bra BH är också a och o, en som stöder brösten ordentligt, gärna med båge under och ordentliga axelband. Kolla att du har rätt storlen, den får ju inte bli för liten heller om dina bröst håller på att växa nu. Här finns tips på vad du ska tänka på när du köper BH. Sport-BH är nödvändigt på tex gympan, men sov ändå helst utan BH, huden behöver andas och läka ifred under natten.
Det är som sagt väldigt vanligt att ha hudbristningar, så ta ingen stress över dina. Fortsätt gilla din egen kropp, det blir man lyckligast av <3
Hälsar Liselott